TELEGRAFEN
105 netto regton
Längd 25,2 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,8 m
Signal HLFN
Reg nr 791
Skonert (1898-1905)
1874 byggd i Oscarshamn (C Thorén) för rederi i samma stad (Handlanden F G Johansson
1898 mars inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) f 6.000:-
1905 3 april drivit på land i Kiviks hamn under orkanlik storm och blivit vrak
Befälhavare: Jeppa Henriksson
1896-1899
Johan Jönsson
1899-1902
Anders Jönsson
1902-1904
Nils Jönsson
1904-1905
THEODOR
64 netto regton
Längd 18,6 m
Bredd 5,3 m
Djup 2,7 m
Signal HSCN
Reg nr 900
Jakt (1884-1897)
1834 byggd i Svendborg
1858 förbyggd i Odense
1884 inköpt t Brantevik (Hemmansegare Håkan Månsson)
1889 ny huvudredare: Sven Magnus Brunck
1897 natten mellan 5 och 6 augusti blivit överseglad utanför Dämmans fyr av briggen EMMA av Norrtelje, kondemnerad i Kalmar
1898 såld på auktion 21 aug 1897 och iståndsatt för rederi i Kalmar (faktor Frans O Johansson)
1899 blivit omriggad till galeas i Timmernabben (C Nilsson)
1903 såld t Timmernabben (skeppare H Andersson)
1908 såld till Oskarshamn (AB Berga Tegelbruk) som pråm
Befälhavare: Sven Magnus Brunck
1884-1897
THINE
50 netto regton
Längd 18,1 m
Bredd 5,3 m
Djup 2,5 m
Signal HRBL
Reg nr 373
Jakt/Galeas (1882-1898)
1870 byggd i Stavanger
1882 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson)
1885 omriggad t galeas vid Karlshamns Skeppsvarf (D R Andersson)
1898 såld t Skillinge (Magnus Löfstedt) för 800:-
1899 12 nov sjunkit i öppen sjö på resa Skillinge – Karlshamn med last av betor
Befälhavare: Bengt Andersson
1882-1887
Wilhelm Jönsson
1887-1889
Bengt Jönsson
1889-1898
THORA
87 netto regton
Längd 23,1 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,7 m
Signal HLMF
Reg nr 3680
Galeas (1900-1917)
1890 byggd i Hardanger som jakt för H H Nierhus, Stavanger
1900 mars inköpt t Brantevik (Skollärare Håkan Persson) för 12.000 Nkr, samtidigt omtacklad till galeas
1917 aug såld t Borgholm (Karl E Johnson)
1918 feb såld t Stockholm (Skeppsmäklare John Svensson) för 25.000:-. Omdöpt till THORESTA
1921 16 okt strandat på Fåröns nordkust på resa Västerås – Hamburg med kopparaska och slagg
Befälhavare: Håkan Nilsson
1900-1911
Johan Hemming Larsson
1911-1917
TOM HÖGLUND
Skonert – se IDA
TRE SYSKON
61 netto regton
Längd 18,4 m
Bredd 5,5 m
Djup 2,7 m
Signal HDMZ
Reg nr 821
Jakt/Galeas (1879-1895)
1848 byggd i Helsingborg (Samuel Jönsson) för rederi i samma stad (G Tengvall)
1879 inköpt t Brantevik (Nils Persson)
1884 omtacklad till galeas
1889 ny huvudredare: Bengt Anderson
1895 10 nov övergiven 20´ S Utklippan på resa Westervik – Köpenhamn med trälast
Befälhavare: Per Persson
1879-1884
Jeppa Persson
1884-1889
Henrik Olsson
1889-1895
TVÅ BRÖDER
16,6 netto regton
Jakt (- 1895)
byggnadsort och -år okända
1860-talets mitt inköpt t Brantevik (Ola Nilsson)
1890 ny huvudredare: Joh Olsson
1895 30 jan försåld å konkursauktion, senare öden okända
Befälhavare: Ola Nilsson
– 1880
Mårten Persson
1881-1885
O Persson
1890-1895
TYKO
93 netto regton
Längd 24,9 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,7 m
Signal JHDN
Reg nr 3072
Skonert (1917-1929)
1897 byggd i Sjötorp (S Groth) för varvets egen räkning
1902 hemorten ändrad till Mariestad, samma ägare
1904 såld t Karlstad (Dir Johan Pettersson)
1913 hemorten ändrad till Göteborg, samma ägare
1917 mars inköpt t Brantevik (Algot Ingvarsson)
1928 ny huvudredare: Ingvar Persson
1929 såld t Eskilstuna, försedd med 30 HK motor
1947 såld t Danmark, omdöpt till VÄTTERVIK
1964 Såld t Linköping (Arne Andersson)
1968 såld t Varberg (Handl Alvar Olsson)
Befälhavare: Martin Persson
1917-1929
ULRIKA AUGUSTA
7 ½ nyläster
Längd 45,4 fot
Signal —
Jakt (1878)
1862 förbyggd i Fredrikshavn för konsul A Smidts räkning, ursprungligen byggd i Faaborg obekant år
1867 maj såld t Ystad (sjökapten E G Pettersson) från Prestør (Kristian Kruse)
1878 inköpt t Brantevik (A Svensson) förlist samma år
Befälhavare: Anders Svensson
1878
UTO
136 netto regton
Bredd 27,4 m
Djup 3,3 m
Signal —
Reg nr 4508
Skonert (1905-1908)
1870 byggd i Lillesand, Norge för rederi på samma ort (E Florenæss) senare hemmahörande i bl a Kristiansand; (L Svendsen)
1905 dec inköpt Brantevik (Per Ingvarsson) från W Hartlepool för 7. 200:-
1908 okt såld t Aalborg (Sören Jensen) för 720:-
Befälhavare: G R Heribert Nilsson, Cimbrishamn
1905-1906
Frans Emil Jönsson Sterner
1906-1908
VALESKA
304 netto regton
Längd 37,6 m
Bredd 7,8 m
Djup 4,1 m
Signal JBDT
Reg nr 170
Brigg (1899-1900)
1878 byggd i Brake (F F Nicolai) för rederi i samma stad (J H
Nicolai & Co) döpt t JOSÉ-GINEBRA
1892 maj såld t Helsingborg ( H V Horndahl) liggande i Rotterdam, för 27.500 mark, omdöpt: VALESKA
1899 feb inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) f 16.500:-
1900 april såld t Häfverö (J E Mattsson) för 17.500:-
1907 23 dec kondemnerad i Christansand efter att ha förlorat storriggen och sprungit läck på resa Poole – Stockholm med lera. Såld till Kristiansand (E Pedersen) som pråm
1918 ombyggd till “motorbrigg” för A/S Valeska, Haugesund
1935 hemmahörande i Akureyri, Island (A Petursson). Vid krigsslutet struken ur registren
Befälhavare: Anders Nilsson
1899-1900
VANADIS
348 netto regton
Längd 37,5 m
Bredd 9,0 m
Djup 4,6 m
Signal JKGF
Reg nr 3369
Skonertskepp (1899-1913)
1875 byggt i Stavanger (C Knudsen) för ett rederi i samma stad ( G C Gabrielsson) döpt VAAN
1899 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Mårten Löfqvist) för 19.500:-
1913 mars såld t kofferdiskepparen B Ekroth, Raumo för 12.000:-
1917 krigsförlist, förmodligen minsprängd utanför Raumo
Befälhavare: Jeppa Person Wickberg
1899-1913
VANADIS VICTORIA
352 netto regton
Längd 38,4 m
Bredd 8,9 m
Djup 4,9 m
Signal JLGK
Reg nr 3633
Barkskepp (1904-1906)
Skonertskepp (1907)
1874 byggt i Arendal
1891 hemmahörande i Tvedestrand (N A Pettersen)
1900 mars såld t Helsingborg (A R Pyk) för 16.500:-
1904 mars inköpt t Brantevik (Ingvar Persson) f 11.000:-
1907 omtacklat till skonerskepp i Sundsvall (segelmakare Jahn Lundmark) omdöpt t VICTORIA
1907 23 nov strandat på sydkusten av Lolland vid Rødby under mörker och tjock luft, på resa Rade – Oxelösund med koks
Befälhavare: Johan Håkansson
1904-1907
Bengt Jönsson
1907
WATERFOX
329 netto regton
Längd 37,9 m
Bredd 8,2 m
Djup 4,1 m
Signal JMTK
Reg nr 4051
Barkskepp (1902-1910)
1876 byggt i Hammelwarden (A P Botter) för rederi i Elsfleth (G Bolte) döpt FELIX II
1889 såld till Arendal, Norge (A M Flornaess) omdöpt t MACASSAR
1897 såld t Köpenhamn (M Nissen) omdöpt t WATERFOX
1902 inköpt t Brantevik (Lantbrukare Per Jönsson)
1910 såld t Halmstad (v Consul G T Sche le) omdöpt till ATLANTIC
1912 8 sept övergivet 56´´25´ N 7´´ 44´ O efter att ha sprungit läck, fått rigghaveri och stark slagsida. Fartyget var på resa Mönsterås – Hull med trä
Befälhavare: Nils Jönsson
1902-1906, Cimbrislund
Johan Jönsson, Cimbrislund
1906-1910
VERA
288 netto regton
Längd 36,5 m
Bredd 8,7 m
Djup 4,3 m
Signal HRTG
Reg nr 2808
Brigg (1906-1916)
1884 byggd i Helsingborg (Helsingborgs Warfs AB) för rederi i samma stad (Sjökapten Carl Sylwan)
1906 mars inköpt t Brantevik (Bengt Andersson) f 15.000:-
1916 2 aug sänkt av tysk U-båt i närheten av Ö Finngrundets fyrskepp på resa Sandvik – Newcastle on Tyne med trä
Befälhavare: Lars Henrik Brunk
1906-1916
WETTERN
138 netto regton
Längd 29,5 m
Bredd 6,5 m
Djup 3,1 m
Signal HSTM
Reg nr 2365
Skonert (1899-1910)
1886 byggd i Sjötorp (Sixten Groth) för ett rederi i Motala (Inspektorn Johan F Olofsson)
1899 mars inköpt t Brantevik (Johan Anderberg) f 11.500:-
1901 nytt rederi: Håkan Andersson, inköpt på auktion 2 mars
1910 8 nov kantrade i SO storm i höjden av Landsort på resa Uleåborg – Flensburg med trä. Vraket drev iland vid Utö och höggs upp i Stockholm
Befälhavare: Olof Asp
1899-1900
Nils Göransson
1900-1901
Frans Brandtman
1901-1905
Nils Brandtman
1905-1910
WIKINGEN
73 netto regton
Längd 20,4 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,6 m
Signal JKDT
Reg nr 46
Skonert (1899-1915)
1897 byggd i Gamla Lödöse för rederi i Gryt (P O Kjellgren)
1899 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 7.400:-
1915 såld t Gryt (E T Sjögren) för 3.800:-
1926 såld t Vestervik (A O Petersson) för 4.500:-
samma år utrustad med motor om 35 EHK
1937 avregistrerad som förstört
Befälhavare: Axel Westerlund
1899-1915
VIKTORINA
39,9 m
Längd 17,1 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,1 m
Signal —
Reg nr 864
Jakt/Skonert (1882-1900)
1850 byggd i Timmernabben (skeppsbyggmästare Anders Pettersson)
1854 inköpt t Kivik (skepparen Måns Rasmusson)
1882 inköpt t Brantevik (Fiskaren Frenne Christiansson)
1885 ny huvudredare: Per Persson
1897 omtacklad till slättoppad skonare vid Carlshamns Skeppsvarf under april månad
1900 såld t Oskarshamn (AB Petré & Co).
samma år avseglade från Draget invid Oscarshamn torsdagen den 13 december med last av bräder. Strandade på Stångskär invid Karlskrona dervid besättningen omkom
Befälhavare: Per Persson
1882-1886
Anders Jönsson, Qvarnby
1886-1895
Ture Henriksson
1895-1900
WILMA
118 netto regton
Längd 24,9 m
Bredd 7,8 m
Djup 3,1 m
Signal JSTC
Reg nr 5352
Skonert (1912-1917)
1901 byggd i Windau (R Tumm) för rederi i samma stad (P Freymann) döpt till ROTA
1912 feb inköpt t Brantevik (Thure N Boman) från Wismar (kapten W Harder) för 13.000 Mark
1913 ny huvudredare: Håkan Andersson
1917 såld t Ystad (köpman Erland Persson) för 45.000:-
1919 såld t Rederi AB Svanehvit, Ystad för 60.000:-
1922 såld t Rendsburg (Johannes Carstens) för 4.500:-. Senare öden okända
Befälhavare: Alfred Karlsson
1912-1917
WIRA
141 netto regton
Längd 28,8 m
Bredd 7,4 m
Djup 2,9 m
Signal JMTG
Reg nr 4049
Tremastskonert (1907-1916)
1902 byggd i Figeholm (C J Rockström) för varvets egen räkning
1907 mars inköpt t Brantevik (Bengt Andersson)
1916 jan såld t Fredrikshald (Alf Röd) A/S Vira, senare såld t
Sandnaes (T Sögland) och Bergen. Struken ur registren under andra världskriget
Befälhavare: Wilhelm Jönsson
1907-1916
VIRGINA
12,9 svåra läster
27,7 netto regton
Längd 44 ½ fot
Bredd 14 ½ fot
Djup 5,8 fot
Signal —
Jakt (1882-1884)
1850 byggd som däcksbåt vid Bowalls Strand (Olaus Mattisson) för (Alexander Tillander) på samma ort
1880 omtacklad till jakt
1882 inköpt t Brantevik (Fiskare Nils Wikström)
1884 såld. Senare öden okända
Befälhavare: Lars Henrik Wikström
1882-1884