FAMILJEN
48 netto regton
Längd 16,6 m
Bredd 4,9 m
Djup 2,5 m
Signal —
Reg nr 860
Jakt (1874-1887)
1856 byggd vid Pålsjö, Helsingborg (P Jacobsson) för rederi i samma stad (Johannes Wennerström). Byggnadskostnad: 1.546 Riksdaler 29 skillingar Rgd
1874 inköpt t Brantevik (Handl Stenkil Stenkilsson, Simrishamn)
1885 nytt rederi: Qvarnägaren Nils Tufvesson
1887 såld t Oskarshamn (O M Ahlström)
1896 26 dec förlist vid Prästön utanför Kalmar på resa Apenrade – Oscarshamn i barlast
Befälhavare: Jöns Hemmingsson
1874-1885
Ola Andersson
1885-1887
FAMILJEN
162 netto regton
Längd 34,0 m
Bredd 7,4 m
Djup 3,3 m
Signal JQLB
Reg nr 4711
Skonertskepp (1907-1913)
1873 byggt i Marstal (J J Bager) för rederi på samma ort (H C Christensen döpt FAMILIEN 1907 inköpt Brantevik (Johan Jönsson) för 13.500:-
1913 14 okt strandat utanför Raumo, Finland, på resa Aalborg – Raumo med cement. Kondemnerad. Sålt på auktion, reparerat och satt i fart under finsk flagg, omdöpt till TASALA-VILKK från Raumo
1914 såld t Sölvesborg (Konsul N M Frem berg)
1928 såld t Sottunga, Åland (Per Lindholm)
1939 vid krigsutbrottet liggande i Danzig, senare eldhärjat
Befälhavare: Johan Jönsson
(1907-1912)
Bernhard Olsson
1912-1913
FAMILJEN HOPP
33 netto regton
Längd 50,0 fot
Bredd 13,8 fot
Djup 7,1 fot
Signal HLJC
Jakt (1875-1887)
1851 byggd i Marstal för H C Christensen
samma ort, som FAMILIENS HAAB
1875 inköpt t Brantevik (Nils Persson) för 4.800:-
1884 nytt rederi: handl A Wilh Petersson,Cimbrishamn
1887 18 nov strandat vi Åhus på resa Oscarshamn – Cimbrishamn med last av brädor och timmer
Befälhavare: Nils Persson
1875-1883
Nils Wikström
1883-1884
L H Wikström
1884-1887
FANNY
139 netto regton
Längd 29,7 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,2 m
Signal JVGP
Reg nr 5706
Tremastskonert (1915-1918)
1891 byggd i Thurø (C Bom) döpt t J GRØNSUND för rederi i Svendborg (C Bom)
1901 omdöpt t FANNY
1915 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg) f 18.000:-
1918 hemmahörande i Stockholm (C Anker Dam)såld för 60.000:-
1923 utrustad med motor om 50 EHK, såld till Lidköping
1937 hemmahörande i Stora Tjörne Kalf (J E Johansson)
1944 såld t Göteborg (F L Johansson)
1946 såld t Jönköping (Red AB Freja)
19 aug grundstött OSO om Arkö på resa Fredrikshamn – Husbyvik med björkstockar
Befälhavare: Ture N Boman
1915-1917
Wilhelm Bengtsson
1917-1918
FIGARO
154 netto regton
Längd 29,2 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,1 m
Signal HMPL
Reg nr 674
Skonert (1896-1904)
1875 byggd i Oscarshamn (P Pettersson) för
rederi i staden (N G Wijkström)
1885 efter kondemnation, sålt på auktion i Ystad f 450:- till
Helsingborg (Sjömanshusomb J C Hultén)
1896 inköpt t Brantevik (Lantb Per Mårtensson, Cimbris) för 6.800:-
1901 26 juni föll fartygets befälhavare överbord och drunknade på Falsterbo ref, då fartyget befann sig på resa Kolding – Vaasa i barlast
1904 9 dec övergivet av besättningen, sedan det grundstött och vattenfyllts i närheten av Svenska Björn. Fartyget senare inbogserat till Stockholm och kondemnerat
1905 sålt till Rådmansö (J E Andersson)
1915 förändrat till pråm
Befälhavare: Jakob Olsson
1896-1901
Martin Persson
1901-1904
Thure Persson
1904
FIN
139 netto regton
Längd 28,0 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,4 m
Signal JMDQ
Reg nr 3859
Skonert (1901-1910)
1883 byggd vid Rosendal, Hardanger (Knud Skaaluren)
1901 inköpt t Brantevik (Lantbr Mårten Persson, Gislöv) från skeppsred Ole Lindör, Haugesund för 14.000:-
1905 ny huvudredare: Lars Nilsson
1908 ny huvudredare: Mårten Löfqvist
1910 såld t Länna (Skeppsbyggmästare P A Elfving)
1912 2 maj grundstött på S Bådan utanför Sandhamn på resa Slite – Utansjö med kalksten
Befälhavare: Johan A Moberg
1901-1908
Edvard Westerberg
1908-1910
FLORA
260 netto regton
Längd 38,5 m
Bredd 8,9 m
Djup 3,8 m
Signal KGSQ/SKJI
Reg nr 7542
Tremastskonert (1929-1945)
1919 byggd på Thurø (J Ph Jørgensen) för ett rederi i Svendborg (A E Sørensen)
1929 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson)
1938 ny huvudredare: Bernard Olsson
1942 5 sept kolliderade SO Sottunga lotsplats med tyska ångaren HANS RICKMERS och sjönk. Befälhavaren och bästemannen drunknade. Fartyget var på resa Lübeck – Pargas med gipssten. Fartyget bärgat och reparerat. Ny redare: F Persson
1945 sålt t Nordic Company AB, Stockholm
1947 såld t Timmernabben (Kontorist K Jonsson)
11 juli kolliderade med vrak NV om Greifswalds fyr och sjönk
Befälhavare: Bernard Olsson
1929-1942
Alfred Anderberg
1942-1945
FLORIDA
273 netto regton
Längd 37,0 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,9 m
Signal HLFO
Reg nr 671
Skonertskepp (1897-1910)
1874 byggt i Helsingborg (J Nordström) för rederi i samma stad (Sjömanshusomb J C Hultén)
1897 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren N Tufvesson) för 14.000:-
1898 ny huvudredare: Lars Nilsson
1899 natten mellan 13 och 14 oktober grundstött i närheten av Vinga, på resa Munksund – Goole med plank. Infört till Göteborg och kondemnerad
1900 31 jan sålt på offentlig auktion till nytt rederi (Ola Larsson) för 9.050:- och reparerad för 7.134:-
1910 8 nov strandat på Falsterbo ref i SSV storm, på resa Svanö – Wismar med trä
Befälhavare: Nils Peter Nilsson
1897-1899
Nils Persson
1900-1910
FORSETE
139 netto regton
Längd 30,9 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,1 m
Signal JPBS
Reg nr 4352
Skonert (1906-1917)
1875 byggd i Sandefjord för rederi på samma ort
1905 inköpt till Hudiksvall (Rederi AB Hälsingland) från Skibsreder P A Grön, Sandefjord
1906 inköpt t Brantevik (Tufve Mårtensson) för 10.000:-
1917 såld till Landskrona (Georg F Persson) för 41.500:-
oktober samma år beslagtaget av tyska sjöstridskrafter
Befälhavare: Nils Håkansson
1906-1917
FORTUNA
17,4 svåra läster
Längd 44 fot
Bredd 15 fot
Djup 7 fot
Jakt (1861-1863)
1836 byggd i Wiken (Bengt Larsson Kjällson) för rederi i Helsingborg (borgaren Germund Svensson)
1861 inköpt t Brantevik (skepparen A Mårtensson) för 1.400 Rd Rmk, omedelbart vidare såld till svågern O Hemmingsson för samma pris. Senare öden okända
Befälhavare: Ola Hemmingsson
1861-1863
FRAM
155 netto regton
Längd 32,7 m
Bredd 7,4 m
Djup 3,2 m
Signal HSMN
Reg nr 228
Skonertskepp (1909-1933)
1885 byggt i Bufvenäs vid Uddevalla (J H Seldén) för rederi i Bufvenäs, döpt till NAUTILUS
1898 sålt t Marstal (J A Petersen) för 16.500:-, omdöpt till FREM
1909 inköpt till Brantevik (Ingvar Persson) för 15.100:-, omdöpt till FRAM
1922 ny huvudredare: Håkan Andersson
1930 ny huvudredare: Ingvar Persson
1933 såld t Helsingborg (C Edson) för 1.750:-, upphuggen vid Torekov samma år
Befälhavare: Martin Tufvesson Modig
1909-1919
Anton Herman Persson
1919-1920
Martin Tufvesson Modig
1920-1930
Martin Elof Persson
1930-1933
FRAMÅT
94 netto regton
Längd 24,4 m
Bredd 7,1 m
Djup 2,6 m
Signal JDQT
Reg nr 1935
Skonert (1913-1916)
1894 byggd i Sjötorp (Sixten Groth) för rederi med Groth som huvudredare
1906 såld till Halmstad (C O Carlsson)
1913 inköpt till Brantevik (Bengt Andersson)
1916 såld till Lerberget (N J Påhlsson)
1928 såld till Nordvik (Charles Olsson) utrustad med motor om 50 HK samma år
1961 såld till Danmark och omdöpt till VIMA i fart som lustfartyg
1970 GLOMAR av Søby, upplagd efter brandskada
Befälhavare: Fredrik Fredriksson
1913-1916
FRANCISKA
13½ nyläst
45 netto regton
Längd 18,5 m
Bredd 4,7 m
Djup 2,4 m
Signal HSML
Skonert (1873-1886)
1865 byggd i Wismar
1873 inköpt t Brantevik (Mårten Jönsson)
1885 10 juni, då fartyget befann sig på resa från Figeholm till Hadersleben, drunknade befälhavaren, ny huvudredare: Nils Göransson
1886 1 sept överseglat av tyska s/s PARITA på resa Hasle – Rostock med “trottoirsten”, övergivet sjunkande
Befälhavare: Mårten Jönsson
1873-1885
Johan Jönsson
1885-1886
FREIJA
12 nyläster
36 netto regton
Längd 55,0 fot
Bredd 16,1 fot
Djup 6,1 fot
Slup (1876-1883)
1853 byggd på Werkholmen/förbyggd i Mönsterås 1861 för rederi i Kivik, Skepparen Nils Hansson)
1867 hemmahörande i Hvitemölla (Ola Mårtensson)
1871 såld till Simrishamn (Anders Eriksson)
1876 inköpt t Brantevik
1884 jan såld till Cimbrishamn (Ola Nilsson, Hofby)
Befälhavare: Lars Henriksson
1876-1878
Magnus Brunk
1878-1880
P Pehrsson
1880-1883
FRITZ
156 netto regton
Längd 25,5 m
Bredd 9,0 m
Djup 3,3 m
Signal JHRG
Reg nr 3224
Skonert (1924)
1883 förbyggd i Namsos, Norge, ursprungligt byggår okänt
1898 inköpt till Bergqvara (A P Svensson) som NORMAN från Laurvig (Bagge & Olsen), omdöpt till NORE
1914 anmäld som ändrad till pråm
1916 förbyggd i Bergkvara:”Förbyggnaden omfattar hela fartyget med undantag för köl, förstäf samt några timmer”, huvudredare: Grosshandl L Peterson, omdöpt till FRITZ
1924 inköpt till Brantevik (Ingvar Persson) för 10.000:-
11 sept vattenfyllt och sjunkit utanför Huvudskär på resa Klagshamn – Stockholm med cement
Befälhavare: Thure Dahl
1924
FYLLA
104 netto regton
Längd 29,7 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,9 m
Signal JGTP
Reg nr 3008
Skonert (1897-1909)
1858 byggs i Nakskov (H P Riddersborg) för rederi på orten (Fru Jensine Boy)
1886 såld till Marstal (Jochum Hansen)
1897 inköpt till Brantevik (Ola M Holm) för 6 250:-
1909 upphuggen vid Brantevik och såld i smådelar på offentlig auktion
Befälhavare: Ingvar Henriksson
1897-1908
FYRA VÄNNER
12,5 nyläster
Längd 40 fot
Bredd 15½ fot
Djup 5½ fot
Signal HJKG
Jakt (1876-1877)
1841 byggd i Halmstad (Båtbyggare Hans Engelberg) för rederi i Nyhamn (O Johnsson)
1861 förbyggd i Åhus (Norje) för rederi i Nosaby (Nils Svensson)
1872 såld t Varberg (Handelsbolaget J E Dahlberg & Strandberg)
1873 inköpt t Cimbrishamn (Nils Håkan Jönsson)
1874 inköpt t Kivik (Per Åkesson)
1875 såld t Cimbrishamn (Nils Jeppsson)
1876 inköpt t Brantevik (Per Svensson)
1877 förlist enligt brev 4 maj konsuln i Köpenhamn
Befälhavare: Per Svensson, Ö Nöbbelöv
1876-1877
FÖRSÖK
201 netto regton
Längd 31,2 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,7 m
Reg nr 2425
Skonert (1896-1898)
Byggd av hackmatack på okänd ort i N Amerika
1881 efter strandning såld på offentlig auktion i Danmark (döpt till ZEEMEE-Signal HZRN UV), inropad för 2.600:-av firman Bundsgaard & Co för rederi i Landskrona. Förbyggd i Landskrona (Aug Wilh Olsson)
1896 inköpt t Brantevik (Ola M Holm) för 5.000:-
1898 18 nov övergivits i sjunkande tillstånd i Östersjön, på resa från Räfsö till Köpenhamn med trä
Befälhavare: Per I Norén
1896-1898
G R BERG
148 netto regton
Längd 30,6 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,3 m
Signal KFCD
Reg nr 6971
Tremastskonert (1922-1934)
1894 byggd i Thurø (J Ph Jørgensen) för rederi i Svendborg
1921 såld till Fredricia ( skeppsred Jörg Jörgensen)
1922 inköpt t Brantevik (Ingvar Persson)
1934 såld till Kyrkesund (M E Niklasson)
1935 försedd med motor om 100 HK
1941 såld t Jonstorp (Red AB Maud) omdöpt t FÖRENING
1943 såld t Stockholm (Red AB Nordic)
1946 nytt rederi på samma ort, omdöpt t G R BERG)
1949 30 sept råkat i brand utanför Kemi, Finland, satt på grund men sjönk
Befälhavare: Johan Westerberg
1922-1934
GERDA
183 netto regton
Längd 31,3 m
Bredd 7,2 m
Djup 3,4 m
Signal JFLS
Reg nr 2438
Skonertskepp (1895-1908)
1861 byggt i Burg an Weser (H Bosse) som JOHANN GOTTFRIED och som ny sysselsatt i fart på tyska kolonierna i V Afrika och Fjärran Östern, försedd med påkostad passagerarinredning under halvdäck fram till stormasten (senare avkortad för att öka däckslasten)
1879 hemmahörande i Hamburg (H M Gehrckens) döpt t BLITZ
1888 såld t Rostock (H Bauer)
1891 såld t Dragør (H E Richardt)
1895 inköpt t Brantevik (Bengt Andersson)
1908 såld till Danmark för upphuggning
Befälhavare: Bengt Andersson)
1895-1899
Martin Håkansson
1899-1903
Magnus Månsson
1903-1905
Johan Wikström
1905-1908
GERDA
168 netto regton
Längd 27,3 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,6 m
Signal HFKD
Reg nr 2095
Skonert (1896-1897)
1870 byggd vid Syltenäs Skeppsvarf; Myckleby (Abraham Isaksson) för rederi i Kåröd (Lantbr O Johansson) senare under 1870-talet såld t Mollösund (Handlanden Johan Aug Samuelsson)
1896 inköpt t Brantevik (Nils Nilsson)
1897 såld t Island (Handl T H Tulinius) för 1.700:-. Senare öden okända
Befälhavare: Nils Nilsson
1896-1897
GERDA
IDRIA
219 netto regton
Längd 33,5 m
Bredd 7,8 m
Djup 3,5 m
Signal HBMV
Reg nr 892
Brigg (1900-1903)
Skonertskepp (1903-1906)
1867 byggd i Tillingenabben (O L Nordström) för rederi i Viken (O Nilsson)
1894 såld t Hvitemölle (L H Sjöström)
1900 inköpt t Brantevik (Håkan Larsson) för 8.000:-
1903 såld på offentlig auktion till nytt rederi i Brantevik (Ingvar Persson) omdöpt till IDRIA. Omtacklad till skonertskepp i Lübeck (W Stühff)
1906 30 april grundstött och vattenfyllt vid Hide, Gotland med kalkstenslast, kondemnerat och sålt på offentlig auktion 18 maj till Handlanden J N Myrsten, Slite, för 250:-
1910 5-8 aug sprungit läck och inkom vattenfyllt till Lübeck.
1911 april, sålt till Vesterviks Varfs AB, upphugget samma år
Befälhavare: Martin Nilsson, Hemberg
1900-1903
Edvard Westerberg
1903-1906
GERDA
137 netto regton
Längd 30,8 m
Bredd 7,2 m
Djup 2,8 m
Signal JNBS
Reg nr 4089
Skonertskepp (1924-1931)
1902 byggt i Sjötorp (S Groth) för rederi i Göteborg (Handlanden Julius Albrechtson)
1912 såld t Köpstadsö (Axel I Kristiansson)
1916 såld t Karlskrona (C R Kindborg)
1924 inköpt t Brantevik (Jeppa Persson Wickberg)
1931 såld t Skillinge (Slaktare Otto Månsson) utrustad med motor om 64 HK samma år tremastskonert
1945 såld t Kalmar (Skeppsmäklare Ch Johansson) SVARTÖ
1957 hemmahörande i Göteborg, (E Bohlin)
1963 ändrat t lustfartyg
1971 såld t Steamstar Shpg Co, Chicheter omdöpt t STAR PICTOR
Befälhavare: Alfred Bergkvist
1924-1930
Nils Olsson
1930 – 1931
GEREON
39 netto regton
Längd 69,7 fot
Bredd 20,4 fot
Djup 5,5 fot
Signal HJTQ
Skonert (1881-1884)
1862 byggd i Calmar för rederi på samma ort (Grandins Sterbhusdelägare)
1873 ny huvudredare (Sjökapten Anders Eriksson)
1875 ny hemort: Cimbrishamn (samma huvud redare)
1881 inköpt t Brantevik (Åboen Håkan Månsson)
1884 26 maj, “totalt förolyckat på kusten av Öland”
Befälhavare: S Magnus Brunk
1881-1884
GERMANUS
68 netto regton
Längd 64,0 fot
Bredd 18,0 fot
Djup 7,5 fot
Signal HCJB
Skonert (1868-1873)
1868 byggd i Timmernabben för rederi i Brantevik (Nils Olof Ingvarsson) “med begagnande af en ringe del äldre, men fullgodt virke av ek och fure på kravel, väl förbultadt och förnagladt”
1873 såld t Carlskrona (Grosshandelsbolaget Gustaf Ehrnberg & Co)
1889 såld t Lerberget (Kaptenen C Andersson)
12 aug kantrat i närheten av Bornholm, inbogserats till Memel och senare kondemnerat
Befälhavare: Nils Olof Ingvarsson
1868-1873
GOTTFRID
89 netto regton
Längd 21,9 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,7 m
Signal HPNR
Reg nr 2012
Skonert (1898-1906)
1880 byggd i Figeholm (A P Andersson) för rederi på samma ort (Handl T Löfstedt)
1898 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 5.000:-
1906 såld t Kalmar (Skeppsklarerare Hj Höglund) för 2.500:-
1907 såld t Mönsterås (Handl G Johansson
1911 såld t Timmernabben (Skeppare Aug Johansson)
1916 såld t Stockholm (Kontorschef G Pettersson)
13 nov Sprungit läck på resa Stugsund – Aalborg med trä. Inbogserat till Kalmar, kondemnerat
Befälhavare: Adrian Nilsson
1898-1906
GRIPEN
1172 netto regton
Längd 54,6 m
Bredd 11,3 m
Djup 7,2 m
Signal HLDB
Reg nr 749
Barkskepp (1914-1917)
1870 byggt i Medford vid Boston, Mass (J F Foster) döpt till J F FOSTER för rederi i Boston
1874 inköpt till Göteborg (Rederi AB Örnen) för 13.500 pund Sterling, liggande i London, omdöpt t GRIPEN
1893 såld t Handlanden John E Olsson och Varfsdisponenten George Douglas Kennedy, Göteborg
1914 inköpt t Brantevik (Skeppare Nils Persson) inköpspris: 26.000:-, omriggat till barkskepp
1917 sålt t Stockholm (Skeppnings AB Baltica) försäljningspris: 200 000:-
1918 3 juli på resa Porsgrund – W Hartlepool med props, sänkt av tysk u-båt
Befälhavare: John Andersson
1914-1917
GUSTAF
76 netto regton
Längd 23,3 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,4 m
Signal HNPR
Reg nr 2430
Skonert (1898-1901)
1877 byggd i Ekenäs (A Pettersson) för rederi på samma ort (Skepparen Carl Gustaf Olsson)
1881 hemort: Oskarshamn (N G Wijkström)
1888 såld t Smyge (Skepparen Ch Nilsson)
1898 inköpt t Brantevik (Håkan Andersson) för 4.000:-
1901 såld t Mönsterås (Skeppare S P Nilsson)
1916 såld t Figeholm (Trävaru AB E Jennes)
1922 såld t Borgholm (Kommunalordf P A Petersson)
1926 20 nov kolliderat med obekant föremål i Bottenhavet på resa Sandviken – Köpenhamn med splitved. Vattenfyllt inbogserat till Söderhamn
1927 såld t Öregrund, nedriggad till pråm
CARLSHOLM 1928
1932 sänkt som vågbrytare
Befälhavare: Frans Chr Brandtman
1898-1901
GUSTAF
176 netto regton
Längd 31,9 m
Bredd 7,0 m
Djup 3,6 m
Signal HCPJ
Reg nr 465
Skonert (1914-1917)
1868 byggt i Timmernabben (Johan Nordström) för rederi i Jonstorp (M Gudmundsson)
1879 såld t Hälsingborg (N M Påhlsson)
1897 såld t Råå (Skepparen A A Backe)
1910 såld t Viken (Handl Anders Åkerman)
1914 inköpt t Brantevik (Håkan Andersson)
1917 såld t Sölvesborg (Handl B Jönsson) för 8 250:-, senare såld t Rederi AB Sverige-Island, “absolut omöjlig att reparera, avriggad och upphuggen”
Befälhavare: Frans Chr Brandtman
1914-1917
GUSTAF
DEN FÖRSTE
89 netto regton
Längd 23,1 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,6 m
Signal HMQR
Reg nr 40
Skonert (1892-1900)
1875 byggd i Christianopel (G Lundqvist) för rederi i Carlskrona (Handlanden Johan Ulrik Thorsell)
1888 såld t Jonstorp (B M Andersson)
1892 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 6.000:-
1898 ny huvudredare: Tufve N Tufvesson
1900 såld t Oskarshamn (J Almqvist)
1902 såld t Kårehamn (L J Persson)
1912 såld t Mönsterås (Handl Gustaf Adolf Asplind)
1917 såld t Stockholm (A B Stannum)
1921 inköpt av Stockholms Transport och Bogserings AB som vrak, sänkt som underlag för kaj vid Furusund
Befälhavare: Tufve Nilsson
1892-1900
GÖTHA
144 netto regton
Längd 28,5 m
Bredd 5,9 m
Djup 3,5 m
Signal HLCN
Reg nr 73
Skonertskepp (1892-1897)
1865 byggt i Skien, Norge, för rederi i Mandal, döpt till HITTERDAL
1874 inköpt t Hälsingborg (Handl N P Nyborg) GÖTHA
1877 ny huvudredare: Axel Pyk
1887 ny huvudredare: N Nilsson)
1892 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 4.000:-
1897 såld t Kalmar (Frans O Johansson)
1904 såld t Pataholm (K A Götherström)
1907 27 aug grundstött på resa Mönsterås – Aalborg med brädor, infört t Kalmar och kondemnerat
Befälhavare: Wilhelm Jönsson
1892-1895
Bengt Jönsson
1895-1897