
SELMA
158 ton regton
Längd 32,1 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,1 m
Signal JMPK
Reg nr 3986

Skonertskepp (1902-1922)
1853 byggt i Nexø (H Larsen Blem) för rederi i Horsens (Z E Levy) döpt till HEBE
1886 inköpt t Svendborg (Kulgrosserer N Jensen) omdöpt t KAREN
1890 förbyggd i Svendborg (J Ring (Andersen)
1901 inköpt t Brantevik (Ingvar Persson) f 12.000:-
1922 såld t Råå (Dir J E Holm) för 6.700:-
samma år såld t Halmstad (F L Ljungberg) för
8.500:-
1924 upphuggen efter kondemnation
Befälhavare: Johan Westerberg
1901-1922


SELMA
442 ton regton
Längd 38,9 m
Bredd 9,1 m
Djup 5,2 m
Signal JHCL
Reg nr 3052

Barkskepp (1913)
1869 byggd i Arendal (O P Olsen) döpt t PEABODY för rederi p samma ort (O Kiddelsen)
1897 apr inköpt t Skillinge (A F Norberg)
1913 feb inköpt t Brantevik (Ola M Holm)
samma år 4 maj ombordlade i frisk bris med skonerten OAKLAND vilken senare vattenfylldes och måste överges. SELMA, som efter kollisionen gått till ankars blev följande dag påseglad av skonertskeppet MESSINA
samma år 3 sept strandade vid Långören i NO storm och blev sedermera vrak
Befälhavare: Per Ingvarsson Norén
1913


SIGRID
138 ton regton
Längd 28,8 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,4 m
Signal JKMG
Reg nr 3419

Skonert (1899-1907)
1869 byggd i Karrebaecksminde (L Hansen) som KATRINE för rederi på samma ort (J G Sørensen)
1899 inköpt t Brantevik (Per Ingvarsson) från skibsfører L S Hansen, Karrebaecksminde för 9.500 Dkr
1907 21 aug strandat i Norra Kvarken under N-lig storm och regntjocka. På resa Furögrund – Skelskør med trä
Befälhavare: Jeppa Henricksson
1899-1907


SJÖFRÖKEN
79 ton regton
Längd 21,3 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,7 m
Signal HKPK
Reg nr 390

Skonert (1881-1899)
1872 byggd i Carlshamn (D R Andersson) för rederi i Pålsjö (Ryttmästare C A Follin)
1881 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson)
1898 nytt rederi (Ingvar Olsson) inköpt för 3.000:-
1899 22 nov grundstött i närheten av Barhöft vid Stralsund, på resa Kalmar – Wismar
Befälhavare: P Persson
1881
N Persson
1882-1883
O Persson
1884-1890
Jöns Olsson
1890-1898
Nils Göransson
1898-1899


SOPHIE
18 svåra läster
10,4 nyläster
Längd 48,7 fot
Bredd 15,6 fot
Djup 7,4 fot

Jakt (1857-1869)
— -Byggd på Bornholm okänt år
1857 inköpt t Brantevik (Ola Nilsson)
1869 såld t Malmö (A Andersson) för 800 Rd Rmt
1870 såld t Ronneby (Olof Ohlsson)
senare öden okända
Befälhavare: Ola Nilsson
1857-1862
Ingvar Olsson
1862-1867
Olof Olsson
1867-1869


SOFIE
95 ton regton
Längd 25,5 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,9 m
Signal HSPF
Reg nr 2409

Skonert (1886-1915)
1867 byggd i Karrebaecksminde (J G Søren sen) för rederi på samma ort
1873 redad av J H Pedersen, Nestved
1886 inköpt t Brantevik (Per Mårtensson)
1908 ny huvudredare: Lars Nilsson
1915 såld t Oskarshamn (C O Svensson)
1928 såld t Skärhamn (O A Hermansson)
samma år utrustad med motor on 40 HK
1951 såld t Tyskland för att bli ombyggd t husbåt
Befälhavare: Bengt Olsson
1886-1894
Per Ingvarsson
1894-1899
Martin Olsson
1899-1908
Frans E Sonesson
1908-1913
Per Olof Karlsson
1913-1914
Per Svensson Ungh
1914-1915


SOPHIE
196 ton regton
Längd 31,7 m
Bredd 7,4 m
Djup 3,8 m
Signal HGJQ
Reg nr 2445

Skonert (1911-1918)
1871 byggd i Gefle (O A Brodin) för rederi i Möllesund (N A Jacobsson)
1894 såld t Helleviksstrand (Nämndeman Niclas Olsson)
1911 inköpt t Brantevik (E A Holm, Cimbrishamn)
1913 ny huvudredare: Ola M Holm
1918 mars såld t Timmernabben (Handl Frans O Nilsson) för 32.000:-
1920 såld t Helsingborg som pråm
Befälhavare: Lars Pehrsson
1911-1918


SOPHIE LOUISE
47 ton regton
Längd 17,9 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,1 m
Signal HBJM
Reg nr 1148

Slup (1877-1892)
1865 byggd vid Åkersholms varf, Vesterviks skärgård för Friherre Carl Adam Jacob Raab, Helgerum
1877/78 inköpt t Brantevik (M Andersson)
1892 såld t Jernavik (Sjömannen Carl Persson)
1909 omriggad till galeas
1910 juli under tjocka strandat på ön Hanö och blivit vrak
Befälhavare: Mårten Andersson)
1877-1891
Adrian Nilsson
1891-1892
Lars Borlin
1892-1894


SPEKULATION
267 netto regton
Längd 32,8 m
Bredd 8,0 m
Djup 4,3 m
Signal JLGR
Reg nr 3638

Barkskepp/Skonertskepp (1900-1916)
1881 byggt i Grimstad (N O Gjømle) för rederi på samma ort (N Tue Johnsen)
1900 april inköpt Brantevik (Tufve N Tufvessson) för 18.000:-
1907 omtacklat till skonertskepp i Råå (E Holm)
1916 juli såld t Karlshamn (J A Jacobsson)
1917 8 juli sänkt av tysk u-båt i Nordsjön på resa Hull-Moss med kol
Befälhavare: Henrik Persson Wickberg
1900-1914
Martin O Bergqvist
1914-1916


STERLING
233 netto regton
Längd 36,8 m
Bredd 8,2 m
Djup 3,8 m
Signal JSVB
Reg nr 5366

Skonertskepp (1912-1917)
1884 byggt i Värnanäs (J Bring) som brigg för ett rederi i Nordby, Fanø (H P Clausen) döpt till MEDOR, byggkostnad: 37.868:-
1902 feb såld t Laurvig, Norge (A/S Sterling, omdöpt t STERLING omriggad till skonertskepp
1912 inköpt t Brantevik (Jeppa Pehrsson) för 5.600:-
1918 såld t Kalmar (Skeppsmäklare Karl Englund) för 85.000:-
1918 27 dec efter att på resa Göteborg – Pasajes med pappersmassa ha sprungit läck, seglad iland på norska kusten
i närheten av Haugesund
Befälhavare: Tufve Persson
1912-1914
Thure N Boman
1914-1915
Henrik P Wickberg
1915-1916
Tufve Persson
1916-1917
Per Botvid Persson
1917-1918


STINA
187 netto regton
Längd 31,9 m
Bredd 8,2 m
Djup 3,4 m
Signal KCVB
Reg nr 6398

Skonert (1924-1934)
1920 byggd i Norrköping, Varvs & Rederi AB Brage för varvets egen räkning (Konsul Oscar Appeltofft)
1922 sept Varfs & Rederi AB Brage i likvidation
1924 maj fartyget sålt t Brantevik (Nils Aug Persson) för 25.000:-
1934 apr såld t Newfounland, Harbour Buffet (Alberto Wareham) för 23.000:-. Senare öden okända
Befälhavare: Martin Möller
(1924-1934)


SUSANNE
48 netto regton
Längd 17,1 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,3 m
Signal JBNQ

Jakt (1893-1899)
1859 byggd i Rudkiøbing (S Boas) för J Albertsen, Marstal
1893 mars inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 3.600:-
1899 såld t Werkebeck (Fredrik Olsson) för 2.500:-
1909 mars såld t Föra (Johan Emil Jonsson)
1914 omtacklad t galeas
1924 försedd med 24 HK motor
1930 hemmahörande i Vestervik
1934 2 sept drivit på land vid Saltholm, sedan ankarna draggat, på resa Köpenhamn – Stockholm med mjöl. Flottagen och införd till Köpenhamn. obs Reparerad och senare i fart under dansk flagg omdöpt t RITA
Befälhavare: Axel Westerlund
1893-1899


SVANHILD
138 netto regton
Längd 30,8 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,8 m
Signal JTHP/SJXE
Reg nr 5466

Skonertskepp (1921-1949)
1913 byggt i Sjötorp (Sixten Groth) för ett rederi i Skillinge (Per Olsson)
1916 7 maj minsprängt SV Huvudskärs fyr, flöt på lasten och inbärgad till Stockholm. Bogserad till Ystad för reparation
1916 sept såld t Ystad (J M Andersson)
1921 feb inköpt t Brantevik (Ingvar Person
1930 utrustad med Avance-motor om 80 HK
1935 ny huvudredare: Ivar A Brange
1949 såld t Bleket (Anders I Andersson) för 115.000:-
1950 såld t Stockholm (K F Rinman)
1954 avgick 15 sept från Mäntylouto med trälast för Köpenhamn. 18 sept påträffad drivande med kölen upp NO om Åland. Vraket inborgserat till Nystad. Senare såld t Finland. Omdöpt t TORSÖ, hemmahörande i Brändö (Gösta Karlsson)
1969 upplagd som lagringslokal i Helsingfors
Befälhavare: Alfred Tufvesson
1921-1949


SVEA
79 netto regton
Längd 24,7 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,5 m
Signal HMTP
Reg nr 1679

Skonert (1900-1904)
1874 byggd i Essex, Nordamerika, som NULLI SECUNDUS, hemmahörande i Gloucester, Mass
1876 inköpt t Göteborg (Fiskeri AB Viking) döpt till ESKIMÅ
1880 försåld till utlandet
1891 inköpt t Gullholmen (Arvid Andersson) omdöpt: SVEA
1894 såld t Grafvarna (Hilmer Johansson)
1900 inköpt t Brantevik (Lantbrukare Per Mårtensson) för 11.000:-
1904 såld t Esbjerg (Seilskibs A/S Skandia) för 9.200:-, omdöpt till ELLA
1912 apr inköpt t Halmstad (Anders Johansson) omdöpt till HALMSTAD
1916 19 nov strandat vid Stevns Klint på resa Kalmar – Fredrikshavn med trä, i OSO storm
Befälhavare: Måns Olsson
1900-1904


SVEA
295 netto regton
Längd 38,6 m
Bredd 8,93 m
Djup 3,8 m
Signal JQCB
Reg nr 4602

Skonertskepp (1914-1925)
1891 byggt i Kristiansand för rederi i Farsund (G J Jensen) döpt t AUSTADS
1906 inköpt t Bergkvara (Lantbrukare Johan Bondeson) från skibsreder G C Brøvig, Farsund för 21.000 Nkr. Omdöpt till SVEA
1914 inköpt t Brantevik (Anton A Sjödin) för 21.000:-
1924 nytt rederi, huvudredare: handlanden Per O Persson
1925 mars ändrad hemort: Skillinge (samma ägare)
1926 såld t Wårdö, Mariehamn (John W Wennström) för 11.750:-
1935 25 aug strandade 6´ No Falsterborefs fyrskepp på resa Örnsköldsvik – Köge med trä. 8 sept inbärgat till Trelleborg. Kondemnerat
Befälhavare: Alfred Bergkvist
1914-1924
Per Wilhelm Hammarberg
1924-1925
