HAFTALIA
78 netto regton
Längd 23,6 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,5 m
Signal HLPS
Reg nr 2489
Skonert (1899-1914)
1875 byggd vid Grämkulla varv, Kalmar län för rederi i Rotavik (H Karlsson)
1881 såld t Djursvik (J O Andersson)
1899 inköpt t Brantevik (Håkan Andersson) för 5.700:-
1914 såld t Oskarshamn (Carl Otto Svensson)
20 okt grundstött vid Hals fyr utanför Aalborg, senare kondemnerad
Befälhavare: Per Nils Göransson
1899-1914
HANDY
249 netto regton
Längd 36,7 m
Bredd 8,5 m
Djup 3,8 m
Signal JTDR
Reg nr 5421
Skonertskepp (1913-1918)
1884 byggt i Sarpsborg, Norge (C Olsen) för rederi i Fredrikshald
1913 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) från skeppsredare Wilh Suhrke, Fredrikshald för 16.500:-
1918 8 april grundstött i dimma S om Nexö, Bornholm. Senare kondemnerad
Befälhavare: Frans Henrik Olsson
1913-1918
HANNA
390 netto regton
Längd 39,3 m
Bredd 8,6 m
Djup 4,5 m
Signal HVTD
Reg nr 43
Brigg (1891-1908)
1874 byggd i Kyrkslätt, Finland (C Fredriksson) för rederi i Helsingfors
1891 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson) från Sjökapten Julius Norberg, Borgå, Finland för 15.500:-
1908 21 maj kondemnerad efter inspektion av engelska Board of Trade i North Shields. Såld till upphuggning
Befälhavare: Sven Larsson
1891-1908
HANNA
111 netto regton
Längd 30,5 m
Bredd 7,1 m
Djup 2,6 m
Signal JQNM
Reg nr 4756
Tremastskonert (1907-1946)
1907 byggd i Västervik (Emil Nordström) för rederi i Brantevik (Johan Anderberg)
1928 ny huvudredare: Ture N Boman
1930 nytt rederi: Frans Edvin Persson
1932 utrustad med motor om 53 EHK
1946 såld t Vänersborg (F L Johansson)
1951 såld t Bohus-Björkö (O Gillholm) omdöpt t DOVER
1953 25 sept sprang läck utanför Shetland
Befälhavare : Ture N Boman
1907-1913
Jonas Karlsson
1913-1917
Herman Karlsson
1917-1946
HANNA
24 netto regton
Längd 15,6 m
Bredd 4,3 m
Djup 1,9 m
Signal —
Reg nr 5881
Skonert (1917-1926)
1847 byggd i Kappeln, Tyskland, döpt t JAKOBINE
1917 inköpt t Brantevik (Nils O Hedberg) från Aalberg (J Larsen) för 5.500:- omdöpt t HANNA
1925 ny huvudredare: Husegaren Hans Persson, inköpt för 1.500:-
1926 25 juni på resa Carlshamn – Ystad med ved, sprungit läck vid Hanö. Returnerat till Karlshamn vattenfyllt. Senare kondemnerat
Befälhavare: Nils Olsson Hedberg
1917-1925
Hans Andersson
1925-1926
HANS
408 netto regton
Längd 39,3 m
Bredd 8,6 m
Djup 4,8 m
Signal JRLB
Reg nr 4984
Barkskepp (1909 – 1912)
1894 byggt i Nordby på Fanø (Søren Abrahamsen) för A/s “Hans” på samma ort
1909 inköpt t Brantevik (Tufve N Tufve son) för 16.100:-
1912 4 maj strandat på Jyllands V kust i tjocka på resa W Hartlepool – Härnösand med kol
Befälhavare: Olof Larsson, Oskarshamn
1909-1912
HANSINA
77 netto regton
Längd 22,3 m
Bredd 6,1 m
Djup 2,6 m
Signal JGLM
Reg nr 2858
Skonert (1896-1900)
1850 byggd vid Nübel i Schleswig, döpt t EROS
1891 inköpt i Nexö, Bornholm (Chr Korup) från Kiel, omdöpt HANSINE
1896 inköpt t Brantevik (Johan Hansson) för 2.800:-
1900 såld t Kalmar (Johan Flemming)
1902 såld t Klintehamn (Handl Ingemund Odin)
1924 nedriggad till pråm, omdöpt t HANS
Befälhavare: Johan Hansson, Simrislund
1896-1899
Per Jönsson, Simris
1899-1900
HARALD
243 netto regton
Längd 34,5 m
Bredd 8,7 m
Djup 3,8 m
Signal JSPC
Reg nr 5299
Tremastskonert (1912-1900)
1901 byggd i Angern, Kurland (K Preede) för Skepparen Emil Kaddakas, Riga, döpt t SETTIE
1912 inköpt t Brantevik (Håkan Larsson) för 18.000:-, liggande i Christiania, döpt HARALD
1916 såld t Sölvesborg (Carl J Wingren)
5 maj samma år sänkt av en tysk u-båt i Nordsjön
Befälhavare: Anton Andersson Sjödin
1912-1916
HEBE
133 netto regton
Längd 28,5 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,1 m
Signal HKBJ
Reg nr 45
Skonertskepp (1892-1897)
1856 byggt vid Lockeruds Varf, Venersborg för rederi i Uddevalla (Handl Adolf P Zachau)
1873 såld t Venersborg (Carl Johan Andersson) samma år förbyggd vid Tenggrenstorps varv
1892 inköpt t Brantevik (Bengt Andersson för 6.800:-
1897 16 nov strandat på Ryska kusten O om Packarort på resa Trångsund – Schleswig med trävaror
Befälhavare: Bengt Andersson
1892-1895
Wilhelm Jönsson
1895-1897
HEIDI
434 netto regton
Längd 42,8 m
Bredd 8,6 m
Djup 4,9 m
Signal HPTD
Reg nr 1082
Barkskepp (1903-1916)
1864 byggt i Göteborg (N C Kierkgaard) för rederi i samma stad (Gustaf Melin)
1878 ny huvudredare: Varfsdisponenten G D Kennedy
1903 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 12.000:-
1909 27 dec kolliderat NV om Kullen med barkskeppet Mariehamn i tjocka. Inbogserat till Hälsingborg och reparerat, samtidigt omriggat till skonertskepp
1916 ny huvudredare: Ola Mårtensson Holm
8 juni samma år minsprängd i närheten av Svenska Högarne på resa Sandarne – Fredrikstad med trävaror. Inbogserad flytande på lasten till Stockholm. Kondemnerad
Befälhavare: Nils Petter Nilsson
1903-1908
Nils Aug Dahlberg
1908-1916
HEIMDAL
109 netto regton
Längd 27,9 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,0 m
Signal JGMF
Reg nr 2870
Skonert (1896-1901)
1868 byggd i Vejle (P H Illum) döpt t ANDREAS LINNEMANN för rederi i Vejle
1892 såld t Thurø (P Andreasen)
1896 inköpt t Brantevik (Sven Peter Larsson) för 6.000 Dkr
1901 såld t Gryt (Sven Petter Björkman) för 5.800:-
1911 såld t Visby (Grosshandl Hjalmar Klint) för 4.000:-
1918 såld t Köpstadsö (Axel I Kristensson) för 38.000:-
1919 såld t Kråkelund (Lotsförman J V Sjödorff) för 40.000:-
1927 såld på offentlig auktion för 245:- till Mönsterås, avriggad och förändrad till pråm
Befälhavare: Ola Andersson
1896-1901
HEINRICH MOLL
273 netto regton
Längd 32,3 m
Bredd 8,1 m
Djup 4,3 m
Signal JBMT
Reg nr 434
Brigg (1893-1900)
1867 byggd i Rostock (W Zeltz) för rederi i samma stad
1893 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson)
1900 såld t Häfverö (Generalkonsul C G Thulin) för 12.000:-
1903 15 sept förlist på Fehmarn i regntjocka på resa Burgstaaken (Fehmarn) – Skellefteå i barlast
Befälhavare: Edv Ingvarsson
1893-1899
HERMAN
83 netto regton
Längd 24,5 m
Bredd 6,6 m
Djup 3,9 m
Signal HVCL
Reg nr 353
Skonert (1890-1901)
1857 byggd i Nord Amerika
1870 inköpt t Danmark, ombyggd i Marstal (J J Bager) för rederi i Ærøskøbing (C G Binas) döpt DANIA
1890 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 8.000 Dkr
1898 ny huvudredare: Ola Andersson)
1901 såld t Pataholm (Johan Svensson) för 6.300:-
1905 27 nov rapporterad av Sv konsuln, Köpenhamn som förolyckad
Befälhavare: Håkan Andersson
1890-1901
HERMAN
59 netto regton
Längd 23,8 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,1 m
Signal JMGF
Reg nr 3887
Skonert (1901-1918)
1901 byggd vid Helenebergs skeppsvarf, Karlshamn, för rederi i Brantevik (Ola Andersson) byggnadskostnad 16.591:94 kronor
1918 såld t Barsebäck ( O F Persson) för 40.000:-
1924 såld t Krokås (Kristian Mårtensson)
1933 omtacklad t galeas, utrustad med 60 HK motor
1945 såld t Göteborg (A L Sikborn)
1963 sänkt som vågbrytare vid Kattviks hamn, 6 km V om Båstad
Befälhavare: Håkan Andersson
1901-1912
N Aug Andersson
1912-1918
HERMES
475 netto regton
Längd 43,3 m
Bredd 8,5 m
Djup 4,5 m
Signal HSVJ
Reg nr 838
Barkskepp (1887-1914)
1870 byggd i Tatamagouche, Nova Scotia döpt t WAHSATCH
1887 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson) från Elsfleth, Tyskland (J H Becker) döpt till HERMES
1906 Nu huvudredare: Ola Mårtensson Holm
1914 29 okt strandat vid Marstal på resa Kiel – Norrköping med koks. Totalt vrak 19 december
Befälhavare: Ola M Holm
1887-1905
Ivar Tufvesson
1905-1910
G A Johansson
1910-1914
HILDA
37 netto ton
12½ nyläster
Längd 51,9 fot
Bredd 17,1 fot
Djup 6,9 fot
Signal —
Jakt (1873-1894)
1849 byggd i Lerberget
1865 förbyggd i Oskarshamn för rederi i Råå (A Johansson)
1873 inköpt t Brantevik (P H Nilsson) från Råå
1888 ny huvudredare: S P Larsson
1894 14 april efter att ha sprungit läck, satts på grund vid Kåseberga på resa Carlshamn – Köpenhamn med ved. Totalt vrak
Befälhavare: Anders Nilsson d ä
1873-1878
Martin Rasmusson
1879-1882
P H Nilsson
1883-1888
J Andersson
1888-1894
HILDA
61 netto ton
Längd 18,5 m
Bredd 5,3 m
Djup 2,6 m
Signal HDRC
Reg nr 893
Jakt (1876-1899)
1866 byggd i Pukavik (Mattis Jonasson) för rederi i Kivik (Ola Svensson Kappelin)
1876 inköpt t Brantevik (Skepparen Lars Jönsson)
1883 ny huvudredare: skeppare Per Mårtensson
1885 förbyggd i Ekenäs och omtacklad t Galeas
1890 ny huvudredare: Nils Persson “Löfkvist”
1899 ny huvudredare: Ola Mårtensson Holm, köpt för 3.000:-
1899 1 maj övergivet av besättningen, vattenfyllt på resa från Draget till Köpenhamn med trä. Inbärgat till Rönne och kondemnerat, sålt till dansk köpare och omdöpt till LAURA 1889
1900 inköpt t Burgsvik (Grosshandl V Hansén) LAURA
1909 såld t Timmernabben (Skeppare Frans Nilsson)
1917 såld t Stockholm (Red AB Freja) och avriggad till pråm. Förlist följande år
Befälhavare: Ola Larsson
1876-1882
Nils Persson
1883-1899
Ola Thorson, Hvitemölla
1899
HILDUR
129 netto ton
Längd 28,7 m
Bredd 7,2 m
Djup 2,9 m
Signal JRLP
Reg nr 4995
Skonertskepp (1909-1917)
1882 byggt i Timmernabben (C Nilsson) för rederi på samma ort (S Olsson)
1889 såld t Marstal (Sejlmager Niels Petersen)
1909 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 8.100:-
1916 Johan Jönsson ensam ägare för 25.000:-
1917 såld t Karlshamn (Oskar A Paborn) för 27.000:-, samma år såld t Pataholm för 40.000:-
1918 överförd t Timmernabben (Grosshandl F O Nilsson)
1922 såld å konkursauktion till Blomstermåla (Disponent W T Persson) för 5:- (köparen övertog en i fartyget intecknad skuld å 30.000:-)
1931 11 juli, strandat vid Stigsnæs, Skelskør
Befälhavare: Sven Persson, Gislövshammar
1909-1916
HILMA
98 netto ton
Längd 26,7 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JGDV
Reg nr 2765
Skonert (1896-1926)
1895 byggt i Oskarshamn (C Thorén) på spekulation
1896 såld på bädden till rederi i Brantevik (Mårten Löfqvist) för 14.500:-
1905 ny huvudredare: Johan Jönsson
1926 10 okt strandat utanför Ålabodarna på resa Fredrikshavn – Höganäs i barlast i V storm
Befälhavare: Nils Persson “Löfqvist”
1896-1900
Nils O Rosenkvist
1900-1902
Emanuel Persson, Skillinge
1902-1905
Per Svensson, Skillinge
1905-1917
Frans Persson
1917-1919
Nils E Nilsson
1919-1926
HOPPET
51 netto ton
Längd 17,4 m
Bredd 4,8 m
Djup 2,5 m
Signal HSTR
Reg nr 409
Galeas (1887-1898)
1846 byggd i Rønne på Bornholm döpt t HAAPET
1887 inköpt t Brantevik (Skollärare Håkan Persson)
1898 såld t Figeholm (Hemmansegaren S A Andersson) för 2.000:-
1903 såld t Oskarshamn (Skeppare G H Larsson) för 650:-
1906 slopad och upphuggen
Befälhavare: Håkan Nilsson
1887-1893
Per Nilsson
1893-1898
IDA
16 netto ton
Jakt (1882-1900)
— byggd på obekant ort
1882 inköpt t Brantevik, förbyggd i Pukavik (Mattes Jonasson)
1900 såld – senare öden okända
Befälhavare: O Jönsson
1882-1900
IDA
98 netto ton
Längd 26,7 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JHFB
Reg nr 3079
Skonert (1897-1911/1916-1925)
1897 byggd i Oskarshamn (C Thorén), ursprungligen beställd av fabrikör H Hoffman i samma stad
samma år såld t Brantevik (Tufve Ingvarsson) för 15.500:-
1911 3 april strandat vid Prästören, Kalmarsund i snöstorm, på resa Oskarshamn – Vismar med trä. Införd till Kalmar, kondemnerad, såld på auktion
samma år registrerad som TOM HÖGLUND av Kalmar (E U Sandström)
1916 inköpt t Brantevik (Nils Aug Persson)
1925 21 sept sprungit läck och kantrat SO om Sandhamn på resa Kotka – Lübeck med trä. Besättningen räddad
Befälhavare: Jeppa Ingvarsson 1897-1898
Per Håkansson 1898
Tufve Ingvarsson 1898-1906
Henrik Månsson 1906-1907
Vilhelm Bengtsson 1907-1911
Per Olsson 1916-1925
IDA
256 netto ton
Längd 37,0 m
Bredd 8,4 m
Djup 4,0 m
Signal JHPV
Reg nr 3199
Barkskepp (1898-1912)
1870 byggd i Helsingør, Rohman & Barfoed) för rederi på samma ort (J.S. Pontoppidan) döpt till J S PONTOPPIDAN
1885 såld t Köpenhamn omdöpt t JULIUS SKRIKE
1898 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson) för 14.450:-
1905 ny huvudredare: sjökapten Håkan Larsson
1912 såld t Kalmar för 4.750:-
1915 omtacklat till skonertskepp
1916 sålt t Varberg för 25.000:-
samma år 22 juli stucket i brand av tysk u- båt i Nordsjön cirka 35´ från engelska kusten
Befälhavare: Nils Aug Ingvarsson
1898-1904
Anton Andersson Sjödin
1905-1912
IDA
39 netto ton
Längd 17,6 m
Bredd 5,8 m
Djup 4,2 m
Signal —
Reg nr 3454
Galeas (1899-1903)
— okänd byggnadsort, ursprungligen döpt t BETTY
1892 införd till Thorshamn efter strandning, omdöpt till AMALIA
1899 inköpt Brantevik (Bengt Andersson) omdöpt t IDA
1903 såld t Falkenberg (J L Larsson)
1935 hemmahörande, som motorgaleas i Halmstad
1943 såld t Norge, senare öden okända
Befälhavare: Fredrik Fredrikson
1899-1903
IDEAL
305 netto ton
Längd 38,4 m
Bredd 8,1 m
Djup 4,2 m
Signal JKFR
Reg nr 3360
Skonertskepp (1899-1903)
1877 byggt i Stavanger (G A Berg)
1899 inköpt t Brantevik (Sven Larsson) från Drammen
1903 14 aug kolliderat med briggen ANNA från Tönsberg utanför Bridgewater, senare kondemnerat
Befälhavare: Jöns Håkansson Brandt
1899-1903
IDOG
263 netto ton
Längd 35,8 m
Bredd 7,4 m
Djup 4,1 m
Signal HCDM
Reg nr 389
Brigg (1887-1898)
1868 byggd i Sundsvall (Erik Östman) för rederi i samma stad
1887 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) från Simrishamn (J P Lundgrens konkursbo)
30/80 köpta för 2.150:-
1898 huvudredare: Tufve Ingvarsson
1898 17 okt förolyckat i Granton (Skottland) på resa Räfsö – Tayport med trä
Befälhavare: Christian Larsson
1887-1893
Henrik Persson Wickberg
1893-1898
IDRIA
Skonertskepp – Se brigg GERDA
IMMANUEL
95 netto ton
Bredd 6,7 m
Djup 2,9 m
Signal JBHL
Reg nr 245
Skonert (1894-1915)
1870 byggd i Marstal (H J Bager) för Längd 23,1 m rederi på samma ort
1891 kondemnerat efter att ha grundstött på Öland
samma år juni såld t Oskarshamn (Anton Werner) för 1.750:-
1894 inköpt t Brantevik (Jöns Persson) för 7.000:-
1899 ny huvudredare: P S Ungh, köpt för 8.500:-
1915 såld t Nykiøbing Mors (R Nielsen) för 7.500:-, senare öden okända
Befälhavare: Johan Jönsson
(1894-1899)
Nils Andersson,
Karlshamn 1899-1911
Olof Larsson
1911-1915
INGEBORG
119 netto ton
Längd 25,7 m
Bredd 6,0
Djup 3,0
Signal HLGD
Skonert (1886-1889)
1858 byggd i Brake
1879 ink t Cimbrishamn (S A Bengtsson)
1886 inköpt t Brantevik (Nils Nilsson) från S A Bengtssons konkursbo
1889 såld t rederi i Norge (Tongsberg)
senare öden okända
Befälhavare: Nils Nilsson
1886-1889
INGEBORG
98 netto ton
Längd 22,9 m
Bredd 6,8 m
Djup 3,2 m
Signal JHRK
Reg nr 3225
Skonert (1898-1908)
1853 byggd i Bandholm (H J Møller) döpt t EMMA
1882 förlängd och omdöpt till STINE
1898 inköpt t Brantevik (Per Svensson, Gislöv) från Thurø (C P Clemensen) för 4.800:-, omdöpt till INGEBORG
1908 såld t Lundström & Co AB, Stockholm apterad till pråm
Befälhavare: Sven Persson, Gislövshammar
1898-1908
INGEBORG
114 netto ton
Längd 26,6 m
Bredd 7,0 m
Djup 2,9 m
Signal JLGV
Reg nr 3641
Skonert (1914-1926)
1900 byggd vid Södra Garn (J A Svensson) för rederi i Göteborg (Skeppshandl Julius Albrechtson)
1909 hemmahörande i Marstrand
1914 t Brantevik (Anton A Sjödin)
1926 såld t Mönsterås (Grosshandl E I Johansson)
1932 såld t Stockholm (J E Nordin & Co AB)
1935 såld t Marstrand (J A Olsson)
1938 9 okt förlist vid inloppet t Kråkelund efter grundstötning vid Soens fyr
Befälhavare: Henrik Månsson
1914-1926
INGRID CECILIA
12 nyläster
Längd 49 ½ fot
Bredd 17 ½ fot
Djup 5 3/4 fot
Signal —
Reg nr 2355
Jakt (1856-1878)
1848 byggd i Kivik (Matts Johansson) för rederi på samma ort, (skepparen Håkan Tufvesson)
1856 inköpt t Brantevik (Hemming Jönsson)
1879 såld t Matvik (Jöns Larsson)
1887 hemort: Trensum (Skeppare Lars Jönsson)
1891 hemort: Ronneby (Handl Albert Edv Bergman)
1897 upphuggen
Befälhavare: Ola Hemmingsson
1856-1861
Jöns Hemmingsson
1861-1874
Per Larsson, Skillinge
1874-1878
Lars Jönsson
1878
INGRID JOHANNA
8 ½ nyläster
Längd 43 fot
Bredd 15 ½ fot
Djup 6 fot
Signal —
Jakt (1859-1882)
1848 byggd i Guevik (Ola Truedsson) för rederi i Guevik (Nils Olsson)
1856 inköpt t Kivik (David Månsson)
1859 inköpt t Brantevik (Henrik Mattsson) för 2.000 Riksdaler Riksmynt
1882 hemort:Skillinge (Per Ingvarsson)
1890 maj “…fartyget totalt förolyckats vid Westerholm å kusten vester om Ystad”
Befälhavare: Henrik Mattsson
1859-1882
INGRID MATHILDA
14 nyläster
Längd 53,2 fot
Bredd 17,2 fot
Djup 7,2 fot
Signal HDNJ
Reg nr 986
Slup (1861-1871)
1848 byggd i Kolboda (H Olsen) som slup för skepparen N Fransson, Cimbrishamn
1855 Hemort: Köpingen Trelleborg. Firma Smith & Engström
1861 förbyggd i Carlshamn (D R Andersson)
Inköpt t Brantevik samma år, riggad som slup
1871 såld t Skillinge (Per Andersson)
1888 omtacklad till galeas
1894 hemort: Gislöf (skepparen Thure Persson)
1897 “Blifvit slopad och sönderhuggits såsom odugligt och kommer ej mera att begagnas”
Befälhavare: M Persson
1861-1871
IRENE
185 netto ton
Längd 33,6 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,5 m
Signal KPST
Reg nr 7212
Tremastskonert (1825-1933)
1886 byggd i Svendborg (Skibsbygger Jørgen Ring Andersen) för egen räkning, döpt t MARIE
1897 såld t Marstal (Chr H Rasmussen) omdöpt t IRENE
1925 inköpt t Brantevik (Ingvar Persson)
1933 såld t Köpenhamn (A Th Dickman) för 24.000 Dkr,
samma år försedd med hjälpmaskin
1936 såld t Stockevik (Artur Karlsson)
1938 5 jan på utgående från Ystad i barlast grundstött Ö om hamnen. Vattenfylldes och bröts sönder
Befälhavare: Nils Tufvesson
1925-1933
IRMGARD
77,3 netto regton
Längd 25,1 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,4 m
Signal KFRS
Reg nr 7188
Tremastskonert (1925-1932)
1920 byggd i Barth för A/G Ostsee, Stettin
1925 inköpt t Brantevik (L O Larsson)
1932 såld t Kyrkesund (Olof L Ludvigson) försedd m motor
1939 såld t Skärhamn (O A Axelsson) omdöpt t ANNA-LISA
1961 såld t Väse (Dir Lennart af Jochnik) som lustfartyg
Befälhavare: Emil Persson
1925-1932
IVAR
103 netto regton
Längd 24,7 m
Bredd 7,1 m
Djup 2,6 m
Signal HQBV
Reg nr 1952
Skonert (1880-1913)
1880 byggd i Carlshamn (D R Andersson) för rederi i Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson)
1898 ny huvudredare: Tufve Tufvesson
1913 såld t Kalmar (destillatör J Pettersson) för 3.500:-
1915 24 dec kl 7 f m i OSO snöstorm strandat utanför vågbrytaren till Kiviks hamn, efter att ha blivit svårt segelsliten samt överisad, på resa från Stettin till Kalmar med stenkol
Befälhavare: Jeppa Tufvesson
1880-1883
Håkan Larsson
1883-1891
Nils Persson
1891-1896
Henrik Persson
1896-1901
Ture Christoffersson
1901-1913