EBBA
102 netto regton
Längd 27,7 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JKRC
Reg nr 3486
Skonert (1899-1930)
1899 byggd i Oscarshamn (C Thorén) för rederi i Brantevik (Nils Mårtensson, Simris) byggnadskostnad 18.000:-
1906 nytt rederi (T N Boman) inköpt för 16.200:-
1913 ny huvudredare: Jeppa Pehrsson
1930 såld t Blidö (Bernt Daniel Söderman) för 7.500:-
1931 förlist vi Blidö 15 december på resa till vinteruppläggning
Befälhavare: Thure N Boman
1899-1906
Nils Olsson
1906-1930
EBBA
119 netto regton
Längd 29,4 m
Bredd 7,4 m
Djup 2,9 m
Signal HBNJ
Reg nr 1020
Skonertskepp (1902-1911)
1857 byggt vid Alster, Vermlands län (Byggm E G Jonsson) för rederi på samma ort (Bruksegaren M Cederroth) döpt t ALSTER
1868 såld t Göteborg (Robert Bersen)
1874 hemmahörande i Weda, Wäddö socken (Anders Pehrsson)
1889 såld t Karlshamn (Handlanden Hugo Olsson)
1890 såld t Kalmar (Johan Aug Carlsson)
1891 förbyggd i Kalmar av skeppbyggmästare J C Trädgardh
1902 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson)
1911 9 sept förlist i närheten av Gefle
Befälhavare: Johan Jönsson
1902-1907
Frans Nordström
1907-1911
EBBA
194 netto regton
Längd 34,7 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,6 m
Signal SKIM
Reg nr 7748
Tremastskonert (1931-1945)
1901 byggd på Thurø (N P Petersen) för rederi i Svendborg (C V Petersen) döpt t ERHARDT
1931 inköpt t Brantevik (Jeppa Persson) från Sejlskibsselskabet “Erhardt” i likvidation, omdöpt till EBBA
1838 försedd med 2-takts tändkulemotor om 150 HK
1945 såld t Stockholm (K E Modin, Bollnäs)
Samma år 23 dec kolliderade med vrak i Danzigbukten och sjönk
Befälhavare: Nils Olsson
1931-1940
Henry Olsson
1940-1945
EBET
113 netto regton
Längd 28,3 m
Bredd 7,2 m
Djup 2,8 m
Signal JPGF
Reg nr 4412
Tremastskonert (1913-1928)
1905 byggd i Oscarshamn (L A Hultgren) för rederi i Malmö (Handlanden Gustaf Adolf Nyman)
1906 såld t Klagshamn (Disp Julius Gad)
1913 inköpt t Brantevik (Jöns Persson)
1928 såld t Sölvesborg (Nils Ljungfeldt) för 9.500:-
1931 försedd med motor om 60 HK
1935 såld t Åkersberga (Fröken Astrid Jödahl)
1841 såld t Skärhamn (Sjökapten Alfred Hansson)
1942 anmäld t upphuggning
Befälhavare: Jöns Persson
1913-1916
Kristian Wikström
1916-1920
Arnold Persson
1920-1922
Herman Nilsson Sydow
1922-1924
Sven P Ungh
1924-1925
Henrik T Henriksson, Skillinge 1925-1928
EDEN
194 netto regton
Längd 34,1 m
Bredd 7,8 m
Djup 3,4 m
Signal JSQF
Reg nr 5318
Skonertskepp (1912-1914)
1884 byggt i Svendborg (P Troensgaard) för rederi i Marstal (Niels Petersen)
1912 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 17.000:-
1914 såld t Finland, Lavansaari (kapten Kääria)
1920 6 sept, sprang läck och kantrade vid Bulbjerg på resa från Finland till Hull
Befälhavare: Johan Jönsson
1912-1913
EDEN
98 netto regton
Längd 24,5 m
Bredd 7,8 m
Djup 2,7 m
Signal KBVJ
Reg nr 6153
Skonert (1919-1930)
1916 byggt i Finland, för rederi i Björneborg (Werner Hacklin) döpt till AAVE
1919 16 jan vid insegling till Halmstad, 170 m V om vågbrytaren, på rät köl nedgrävt 1,3 m i sanden
23 jan Kondemnerat: “Fartyget måste vid medelvatten förflyttas c:a 600 meter vinkelrätt ut från stranden för att bliva flott”. Värderat till 6.000 kronor.
7 febr inropat på auktion av Anton Persson för 17.000:- för rederi i Brantevik (Johan Jönsson), omdöptt EDEN.
1930 såld t Sundsvall (F A Persson) för 2.500:-
1937 såld t Saltvik (Jonas W Björkman) för 1.500:-
1938 anmäld som upphuggen
Befälhavare: N A Dahlberg
(1919-1920)
Sven P Ungh
1920-1924
Ragnar Hemmingsson
1924-1925
Nils Herman Persson
1925-1929
EGGEN
62 netto regton
Längd 22,9 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,7 m
Signal JLFD
Reg nr 3610
Galeas (1907-1918)
1891 byggd i Varaldsö, Norge, döpt till ÆGGEN
1900 inköpt t Höganäs (Bruksbokhållare C Nyman) för 9.000 NKr från Haugesund Omdöpt t EGGEN
1907 inköpt t Brantevik (Bengt Andersson) för 8.250:-
1916 Bengt Andersson ensam inköpt fartyget för 12.000:-
1918 såld t Visby (Sjökapten F E Dahlberg) för 17.000:-
1919 2 dec grundstött i Göteborgs S inlopp vid Stenskär på resa Lübeck Uddevalla med kalksten
Befälhavare: Martin Nilsson
1907-1918
ELEGANT
93 netto regton
Längd 22,9 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,7 m
Signal JCQR
Reg nr 1358
Skonert (1896-1913)
1894 byggt vid Assarebo, Elfsborgs län (S E Olsson) för rederi i Marstrand (Johannes Svensson)
1896 inköpt t Brantevik (Qvarnegare Nils Tufvesson) inköpspris: 9.50:-
1898 ny huvudredare: Tufve N Tufvesson
1903 ny huvudredare: Lars Nilsson
1913 15 aug strandat i Vesterviks skärgård på resa Örnsköldsvik – Köpenhamn med trä
Befälhavare: Per S Ungh
1896-1913
ELISA
55 netto regton
Längd 18,9 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,6 m
Signal JQPM
Reg nr 4773
Galeas (1907-1909)
1872 byggt i Fjeldberg, Norge (Hans Hansen) som jakt
1907 inköpt t Brantevik (Tufve Persson) från David S Hana, Haugesund för 4.800:-
1909 såld t Sandviken, Kalmar län (Nils Mårtensson)
1910 10 april grundstött på Anholts NW rev, på resa från Kalmar med trälast. Troligen upphuggen
Befälhavare: Ola Persson, Cimbrishamn
1907-1909
ELISABETH
74 netto regton
Längd 23,5 m
Bredd 5,8 m
Djup 2,2 m
Signal HQDN
Reg nr 388
Skonert (1882-1906)
1880 byggd i Timmernabben (C Nilsson) för rederi på samma ort (S Olsson)
1882 inköpt t Brantevik (Tufve Ingvarsson)
1906 såld t Skillinge (Nils Andersson) för 4.500:-
1915 såld t Hästenäs, Kalmar län (J A Fagerlund)
1916 såld t Bergkvare (okänd redare)
1917 såld t Oskarshamn (J P Loman)
1926 såld t Hälsingborg (Ernst W Thore) upphuggen samma år
Befälhavare: Jeppa Tufvesson
1882-1893
Jeppa Ingvarsson
1893-1897
Per Håkansson
1897-1906
ELISE
127 netto regton
Längd 29,3 m
Bredd 7,0 m
Djup 3,2 m
Signal KFBR
Reg nr 6966
Skonert (1922-1932)
1889 byggt vid Thurö (J Ph Jørgensen) för rederi i Svendborg
1917 hemmahörande i Köpenhamn (A T Møller & Co)
1922 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson)
1932 såld t Järna (K E Jonson) försedd med motor om 37 HK samma år
1939 omriggad till tremastskonert
1948 såld t Mariestad (Th Fouganthine)
1959 såld t C G Andersson, Eskilstuna, avförd som pråm
Befälhavare: Nils Aug Persson
1922-1932
ELLA
88 netto regton
Längd 20,4 m
Bredd 5,6 m
Djup 3,3 m
Skonert (1876-1883)
— byggd i Cardiff okänt år, döpt till ISABELLA
1876 inköpt t Simrishamn (Handl Johan Aspelin) 6/7 av fartyget ägt av personer från Brantevik
1883 hemmahörande i Råå (Skeppare And Magnusson) Slutliga ödet okänt
Befälhavare: Chr Larsson
1876-1880
Lars Olsson
1880-1883
ELLA
185 netto regton
Längd 32,0 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,9 m
Signal JMCG
Reg nr 3837
Skonert (1901-1912)
1853 byggd på Prince Edvard Islands, döpt t TICHBORNE
1891 hemmahörande i Skien, Norge (H Cappelens Enke)
1900 inköpt t Brantevik (Tufve N Tufvesson) från Fredrikshald (A Andresen) för 12.000 Nkr, omdöpt t ELLA
1911 registrerad i Simrishamn, Kristian Wikström ensam ägare
1912 såld t Raumo, Finland (B Ekroth) för 5.000 kr, borta före 1918, troligen krigsförlist
Befälhavare: Otto Edvard Olsson
1901-1911
Kristian Wikström
1911-1912
ELLEN
84 netto regton
Längd 25,5 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,9 m
Signal JHPQ
Reg nr 3195
Skonert (1898-1910)
1867 byggd i Odense (H Lind Hansen) för H N Olsen, Marstal som THORA
1898 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Mårten Löfqvist) för 5.000 kr
1910 såld t Södertälje, omdöpt till “LI”
1915 8 dec förlist vid Ulvöarna, Örnsköldsviks skärgård på resa Bureå – Hobro med sågade trävaror
Befälhavare: Per Nilsson
1898-1910
ELLEN
112 netto regton
Längd 28,3 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,9 m
Signal JKLF
Reg nr 3404
Skonert (1899-1914)
1879 byggd i Marstal (J Olsen Christensen) för rederi på samma ort (Nils J Ohlsen) döpt till FADERS MINDE
1899 inköpt t Brantevik (Edv Ingvarsson) för 15.000:-
1914 såld t Lavasaari (Juho Saarinen) Finland
1923 inköpt t Skärhamn(Samuel P Pettersson) från Hugo Pöhtynen, Björkö för Fmk 30.000
1927 såld t Sottunga, Åland (Arthur Stenroos) för 7.900:- Fanns under finsk flagg 1947, slutliga ödet okänt
Befälhavare: Johan Mårtensson Holm
1899-1908
Johan August Möller
1908-1914
ELLIDA
82 netto regton
Längd 24,3 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,7 m
Signal JHNK
Reg nr 3173
Skonert (1898-1900)
1857 byggd i Skibhusene (H L Hansen) som jakt
1866 förlängd och omtacklad på samma ort, hemort: Odense
1898 inköpt t Brantevik (Lantbr Mårten Persson, Gislöv) från Svendborg (Skibsfører H Hansen) för 5.500 Dkr
1900 såld t Mönsterås, Carl Aron Cedergren
1903 i slutet av september kolliderat med finska skonerten Freija och kondemnerad i Lübeck
Befälhavare: Johan A Moberg
1898-1900
ELLIDA
199 netto regton
Längd 30,9 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,8 m
Signal HNCV
Reg nr 445
Skonert (1911-1917)
1876 byggd vid Eckerna (A Ahlberg) för rederi i Fiskebäckskil (Sjökapten Ferd Gren)
1911 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 6.250:-
1917 såld t Landskrona (Skeppsred G Persson) för 45.000:-
1917 2 dec slitit sina förtöjningar, vattenfylld och kondemnerad i Haugesund
Befälhavare: Frans Martin Mårtensson
1911-1912
Herman Håkansson
1912-1917
ELMA
110 netto regton
Längd 24,5 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,8 m
Signal HMDR
Reg nr 817
Skonert (1881-1900)
1854 byggd i Mandal, Norge döpt t GYDA
1875 inköpt t Simrishamn (A Andersson)
1881 inköpt t Brantevik (skeppare Sven Larsson)
1896 ny huvudredare: Nils Tufvesson
1897 ny huvudredare: Tufve N Tufvesson
1900 såld t Simrishamn (Ola Thomasson)
1903 3 okt förlorad på Kalfkurarna vid Storjungfrun. Vid förlisningen omkom 2 man
Befälhavare: Ola Mårtensson Holm
1881-1887
Jöns Håkansson Brandt
1892-1895
Per Ingvarsson Norén
1895-1896
Otto Edvard Olsson
1897-1900
ELMA
59 netto regton
Längd 19,4 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,4 m
Signal HSTL
Skonert (1887-1891)
1864 förbyggd i Aalborg (Ursprungligen byggd i Blankenese, förmodligen 1848)
1883 hemmahörande i Thisted (L Görup) som THISTED
1887 inköpt t Brantevik (Nils Henriksson) omdöpt t ELMA
1891 såld t Carlshamn (Carl Aug Svensson) genom byte mot galeasen “Mina”
1893 struken ur svenska registret som såld t Danmark
Befälhavare: Nils Henriksson
1887-1891
ELNA
195 netto regton
Längd 36,4 m
Bredd 8,3 m
Djup 3,8 m
Signal SKWR
Reg nr 8037
Skonert (1935-1959)
1919 byggd vid Morsö, Nykiöbing som NYKØBING (S/m)
1923 såld t Estland, omdöpt ELNA
1935 inköpt t Brantevik (Wiktor Brange)
1943 7 juni grundstött S om Baskemölla under regntjocka på resa Härnösand – Lübeck. Bärgad
1946 ny huvudredare: Ivar A Brange
1959 såld på auktion till J T Stenevad, Grafvarne, omgående vidaresåld till Karlskrona (A Johannisson)
1966 såld t Glasgow (James H Ramagge)
1967 15 mars sprang läck och sjönk ca 16 sjömil V om Cape St Vincent på resa Lissabon – Gibraltar med tegel
Befälhavare: Nils A Tufvesson
1935-1959
ELSA
95 netto regton
Längd 26,6 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JHPF
Reg nr 3188
Skonert (1898-1926)
1898 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Brantevik (Lantbrukare Nils Mårtensson) Byggnadskostnad 17.000:-
1913 ny huvudredare: skollärare Nils Nelin
1926 såld t Kalmar (Skeppsklarerare Hj Höglund)
1931 såld t Figeholm (Nämndeman A Larsson) omdöpt t JIM
1940 såld t Visby (v konsul N K A Friberg) omdöpt t VIRGO ombyggd vid Saltviks Slip & Varv, omriggad t tremastskonert “Endast något bordläggning och några bottenstockar kunde användas”
1944 20 nov strandat på Gotlands V kust, på resa Västervik – Visby med gengaskol
Befälhavare: Sven Magnus Brunck
1898-1913
Wilhelm Bengtsson
1913-1926
EMANUEL
65 netto regton
Längd 23,7 m
Bredd 6,1 m
Djup 2,4 m
Signal HJPT
Reg nr 377
Skonert (1873-1896)
1865 byggd i Carlshamn (D R Andersson) för rederi i Kivik (skepparen Martin Jönsson, Skogsdala)
1873 inköpt t Brantevik (Tufve Ingvarsson)
1896 såld t Oskarshamn (Carl J Löfgren) för 3.000:-
1898 såld t Östra Ed (Lars A Andersson)
1910 anmäld som upphuggen
Befälhavare: Nils Persson
1873-1891
Henrik Persson
1891-1896
EMANUEL
295 netto regton
Längd 37,3 m
Bredd 7,5 m
Djup 4,1 m
Signal HJKC
Reg nr 2840
Skonertskepp (1896-1906)
1871 byggd i Apenrade (H Jürgensen)
1872 inköpt till Göteborg (J Wennerberg)
1896 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson) för 13.250:-
1903 ny huvudredare: Sven Larsson
1906 24 sept kolliderade vid Drogdens fyrkepp med norskt barkskepp (Erstatningen) på resa från Cardiff till Åhus med kol. Inbogserat till Malmö Kondemnerat och sålt på auktion
Upphugget
Befälhavare: Ingvar Larsson
1896-1902
Johan Håkansson,
Kåseberga 1902-1906
EMANUEL
59 netto regton
Längd 20,5 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,7 m
Signal JMDH
Reg nr 3854
Galeas (1901-1908)
1876 byggd i Fjeldberg, Norge som jakt
1901 inköpt t Brantevik (Anders Persson, Gislöf) från Stavanger (Peter Lunde) för 7.500:-
1908 såld t Skillinge (Skepparen Måns Wickman)
1915 såld t Pataholm (Oskar Sjöberg)
1916 såld t Kalmar (Grosshandl Carl W Svensson) i juni samma år kondemnerat efter stormskador, i oktober återinfört; Stockholm (Red.AB Rigg)
1918 såld t Oskarshamn (Handl Albert Johansson)
1926 i december havererat och avförd ur fartygsregistret
Befälhavare: Per Persson, Gislöv
1901-1908
EMBLA
111 netto regton
Längd 25,9 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,1 m
Signal JPCP
Reg nr 3843
Skonert (1901-1904)
1877 byggd vid Skonevig (Lars Sandvik) Norge för rederi i Haugesund (H Enes)
1901 inköpt t Brantevik (Nils Olsson, Gislöf) från Haugesund för 12.000:-
1904 såld t Skillinge (Jöns Wickman) för 8.000:-
1915 såld t Timmernabben (Handl Frans Nilsson)
1916 såld t Bergkvara (Lantbr J A Mårtensson)
1918 såld t Stockholm (Ing Hj Nilsson Wadstrand) samma år slopad, såld å offentlig auktion å Kalmar Varv
Befälhavare Thure Persson
1901-1903
EMBLA
339 netto regton
Längd 39,5 m
Bredd 8,8 m
Djup 4,7 m
Signal JQBV
Reg nr 4601
Barkskepp (1906-1915)
1885 byggt i Nordby på Fanø (Søren Abrahamsen) för rederi på samma ort (C H Nielsen)
1906 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) från A/S Barkskibet Emblas Rederi, Nordby för 14.000 Dkr
1915 såld t Stockholm (Rederi AB Ostra) för 45.000:-
1917 såld till Kamreraren Ivar Warenius, samma ort för 150.000:-
1917 25 juli sprang läck i Nordsjön påresa Göteborg – Pasajes med trämassa. Infört t Kristiansund, kondemnerat
Befälhavare: Per Persson
1906-1915
EMELIE
61 netto regton
Längd 20,7 m
Bredd 5,4 m
Djup 2,4 m
Signal HDSF
Reg nr 1058
Skonert (1881-1900)
1856 byggd i Karlshamn (O Bengtsson) som jakt för rederi i Kivik (Sven Wendel)
1870 omtacklad till skonare i Karlshamn (D R Andersson)
1881 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson)
1900 okt såld t Oskarshamn (AB Petré & Co) för 5.000:-
1923 såld t Mönsterås (Bankdir G E Håkanson)
1930 hemort: Skäggenäs (Fröken Anna-Stina Buhré) försedd med hjälpmotor om 17 EHK
1935 såld till Vållö (George Engström), för upphuggning
Befälhavare: Lars Olsson
1881-1900
EMILIA
57 netto regton
Längd 19,2 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,6 m
Signal JBPH
Reg nr 521
Galeas (1893-1907)
1865 byggd i Sønderborg som EMILIE
1893 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) från Dragör (I C Schröder) för 4.000:-
1898 ny huvudredare: Wilhelm Jönsson
1907 såld t Kalmar (Handl C C Johansson)
1916 såld t Göteborg, avriggad till pråm med motor
Befälhavare: Bengt Mårtensson, Gislövshammar
1893-1903
Wilhelm Bengtsson
1903-1907
EMMA
66 netto regton
Längd 21,4 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,7 m
Signal JHNL
Reg nr 3176
Jakt/Galeas (1898-1900)
1876 byggd i Söndhovland, Norge (John O Hauge) FREMAD
1897 inköpt t Brantevik (Mårten Löfqvist) i december från Aalesund för 7.500:-, omdöpt t EMMA
1899 såld till nytt rederi (Nils Mårtensson för 5.800:- omtacklad till galeas i Oskarshamn (C Thorén)
1900 natten mellan 25 och 26 augusti, överseglad av danska ångaren “Ekliptika” utanför Sandhammaren. En man av besättningen drunknade
Befälhavare: Anders Wiederberg, Viarp
1898-1899
Per Henriksson
1899-1900
EMMA
99 netto regton
Längd 27,3 m
Bredd 6,9 m
Djup 2,6 m
Signal JQVC
Reg nr 4835
Skonert (1908 – 1934)
1886 byggd i Timmernabben (C Nilsson) för rederi på samma ort (S Olsson) döpt t GERDA
1888 såld t Marstal (H Christensen)
1905 omdöpt t GEMMA, ny redare (Skibsbyggm J Petersen)
1908 inköpt t Brantevik (Nils T Brandt man) omdöpt EMMA
1921 ny huvudredare: Johan Jönsson
1934 såld t Houtskär, Finland (Wolmer Lindström) omdöpt till MÄRTHA, försäljningspris 1.800:-
1955 slopad
Befälhavare: Nils Martin Håkansson
1908-1934
ENGELBERT
53 netto regton
Längd 19,6 m
Bredd 5,5 m
Djup 2,4 m
Signal HQNB
Reg nr 874
Skonert (1890-1898)
1873 förbyggd i Gefle (J G Berg) för rederi på orten (Troligen byggd 1860 i Piteå)
1883 såld t Kalmar (Frans O Johansson)
1890 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg)
1898 12 okt förolyckats vid Kåseberga
Befälhavare: Nils Rosenqvist
1890-1897
Olof Asp
1897-1898
ENGELBRECHT
DEN ANDRE
15 svåra läster
8,6 nyläster
Längd 51 fot
Bredd 17 fot
Djup 7 fot
Jakt (1862-1866)
1849 byggd i Engelholm (Bengt Larsson Kjellsson) för rederi i Mölle (Jöran Jönsson)
1854 såld t Pålsjö, Helsingborg Wennerström)
1862 inköpt t Brantevik (Ola Olsson)
1866 jan såld t Skillinge (Måns Månsson)
1869 såld t Simrishamn (Per Svensson)
1872 13 nov drivit i land i Ystads hamn och blivit såld som vrak 12 dec
Befälhavare: Olof Olsson
1862-1866
ENIGHETEN
48 netto regton
Längd 18,8 m
Bredd 4,9 m
Djup 2,1 m
Signal HCTR
Reg nr 2038
Skonert (1873-1896)
1869 byggd i Bergqvara (A Andersson) för rederi på samma ort (Handl Åke Nilsson)
1873 inköpt t Brantevik (Nils O Ingvarsson)
1891 ny huvudredare: Per Håkansson
1896 såld t Misterhult (Hemmansäg J M Pettersson) f 1.460:-
1902 såld t Högskulla (K F Persson)
1904 såld t Oskarshamn (Handl Johan Aug Sjölin
1907 såld t Figeholm (K M Nilsson)
1913 anmäld som upphuggen
Befälhavare: Nils O Ingvarsson
1873-1887
Per Håkansson Brandt
1887-1891
Per Svensson Ungh
1891-1896
ENIGHETEN
67 netto regton
Längd 23,6 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,3 m
Signal JLVN
Reg nr 3807
Skonert (1901-1907)
1901 byggd i Pukavik (Karl Johansson) för rederi i Brantevik (Mårten Löfqvist byggn kost 16.000:-
1902 såld å offentlig auktion till nytt rederi (Lars Nilsson)
1907 såld t Halmstad (Anders Svensson) omdöpt t FOLKE
1917 såld t Göteborg (Red AB Albert) för 15.000:-
1918 såld t Örn (Handl Georg A Engberg) för 60.000:-
1920 12 april överseglad av franska jagaren “Le Marne” i S Öresund på resa Helsingborg – Stockholm med last av lervaror
Befälhavare: Anders Widerberg
Viarp 1901-1902
Nils Bengtsson
1902-1907
ERIK
83 netto regton
Längd 22,9 m
Bredd 6,1 m
Djup 2,5 m
Signal HTPS
Reg nr 2363
Skonert (1901-1923)
1889 byggd i Figeholm (N P Andersson) för rederi på samma ort (Handl C P Hasselgren)
1901 inköpt t Brantevik (Bengt Olsson) för 11.000:-
1923 såld till Aalborg (M Sørensen) för 3.800 Dkr. Senare öden okända
Befälhavare: Lars Olsson
1901-1909
Henrik O Hemmingsson
1909-1916
Johan Westerberg
1916-1917
Per Henrik Larsson
1917-1920
Nils Herman Håkansson
1920-1922
Frans Larsson
1922-1923
ESMERALDA
217 netto regton
Längd 34,7 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,5 m
Signal HGVT
Reg nr 807
Brigg (1883-1926)
1872 byggd i Kalmar (Sören Peter Bech) för rederi i Karlshamn (J L Tanngren)
1883 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson)
1911 ny huvudredare: Nils Persson
1922 ny huvudredare: Sven Larsson
1926 såld t Holms skeppsvarv, Råå för 4.050:-
i oktober s å upphuggen vid Ramsjö, Torekov
Befälhavare: Sven Larsson
1983-1891
Ola Larsson
1892-1900
Lars H Brunk
1900-1902
Ola Larsson
1902-1910
Ludvig Jeppsson
1910-1926
ESSIE
63 netto regton
Längd 23,6 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,4 m
Signal JGQK
Reg nr 2936
Skonert (1900-1918)
1896 byggd i Sjötorp (Sixten Groth) för rederi på Styrsö (K J Öberg)
1900 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 16.000:-
1916 ny huvudredare: Johan Jönsson)
1918 såld t Grundsund (K E Johansson) För 45.000:-
1926 utrustad med motor med 40 EHK
1934 såld t Hovenäset (E M Johansson)
1935 omriggad t galeas
1945 ny huvudredare. KF Radl
1962 registrerad som lustfartyg
Befälhavare: Per Nilsson
1900-1918
EUROPA
89 netto regton
Längd 23,3 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,9 m
Signal JGHP
Reg nr 2811
Skonert (1895-1913)
1867 byggd i Marstal (J J Bager) som LAURA för rederi på samma ort
1895 inköpt t Brantevik (Olof Anderberg) från Köpenhamn (Chr Jensen) som LAURA No 47, för 6.000 Dkr, omdöpt till EUROPA
1900 nytt rederi: Wilhelm Jönsson
1903 såld å auktion till nytt rederi (Bengt Andersson) för 4.075:-
1913 såld t Kråkelund (Kronolots J W Sjödoff)
1916 såld t Landskrona (skeppsklarerare J P Jönsson)
1918 såld t Stockholm, Victor Svensson & Co AB, 22.500:-
1919 såld till Söndfjord, Norge (A Strandenaes) för 17.000:- Slutliga ödet okänt
Befälhavare: Olof Anderberg, Hylkan
1895-1900
Sven Andersson
1900-1903
Fredrik Fredriksson
1903-1913
EXPEDIT
299 netto regton
Längd 131,8 fot
Bredd 28,8 fot
Djup 11,3 fot
Signal JHPB
Reg nr 3185
Barkskepp (1911)
1877 byggt i Porsgrund (J Kaalstad) för rederi på samma ort (Konsul H J Gregersen)
1898 inköpt t Simrishamn (Sjömanshusomb Chr Larsson) från Kragerö (Henrik Björn) för 12.000:-
1911 såld å off auktion till Brantevik (Jöns Persson) för 4.200:-
10 sept under storm, vattenfyllt, strandat på kusten av Dagö. Befälhavaren samt fyra man drunknade. Fartyget befann sig på resa Trångsund – Flensburg med trä
Befälhavare: Alfred Nordström
1911
EXPRESS
86 netto regton
Längd 24,9 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,7 m
Signal HGPL
Reg nr 926
Skonert (1898-1912)
1877 byggd i Oskarshamn (C Peterson) för ett rederi på orten (Fabriksidkaren H Hoffman)
1884 ny huvudredare: Kronolänsman Gustaf Angel
1898 inköpt t Brantevik (P S Ungh) för 6.000:-
1912 såld t Mönsterås (Kontorist E Johansson), 3.000:-
1917 såld t AB Stannum, Stockholm, nedriggad till pråm
Befälhavare: Kristian Wikström
1898-1907
Olof Larsson
1907-1912