C THORÉN
258 netto regton
Längd 36,2 m
Bredd 7,4 m
Djup 3,6 m
Signal JBHK
Reg nr 243
Skonertskepp (1896-1916)
1892 byggt i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i samma stad
(handlanden J Sandell)
1896 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) för 24.000 kr
1898 ny huvudredare: Tufve N Tufvesson
1916 såld t Halmstad (N Ch Hviid-Nielsen)
1917 5 juni uppbränt av tysk u-båt i Nordatlanten på resa Ronneby – Reykjavik med trävaror
Befälhavare: Håkan Larsson
1896-1913
Emil Olsson
1913-1916
CERES
305 netto regton
Längd 38,4 m
Bredd 7,8 m
Djup 3,8 m
Signal HGFN
Reg nr 560
Barkskepp (1897-1899)
1871 byggt i Härnösand (J O Strandberg) för rederi i samma stad (Sjökapten A Nätterqvist)
1897 inköpt t Brantevik (Sven Larsson) för 11.000 kr
1899 såld t Raumo, Finland (K Wickstedt) För 10.500
1901 redad av G Lindholm, Lemland,Åland
1910 såld t Köpenhamn för upphuggning
Befälhavare: Jöns Håkansson Brandt
1897-1899
CERES
114 netto regton
Längd 23,6 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,1 m
Signal HVCG
Reg nr 806
Skonert (1890-1909)
1869 byggd i Assens (C Sørensen) för R Petersen på samma plats
1888 såld t Odense (N F Nielsen)
1890 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg)
1901 ny huvudredare: Martin Rasmusson)
1909 9 november strandat vi Örnahusen på resa Skutskär – Köpenhamn med splitved
Befälhavare: Martin Rasmusson
1890-1901
Johan Anderberg
1901-1909
CERES
159 netto regton
Längd 31,4 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,6 m
Signal JSNV
Reg nr 5297
Skonertskepp (1912-1918)
1891 byggt i Marstal (F Hansen) för rederi på samma ort (Niels Petersen)
1912 inköpt t Brantevik från C W Clausen, Marstal i havererat skick för 11.000:- av Jöns Persson
1913 25 januari såld å offentlig auktion i Aalborg, nytt rederi (Skeppare Tufve Persson)
1918 såld t Helsingborg (skeppsmäklare C G Carlström) för 106.000:-
1919 julafton, förlist i Göteborgs skärgård N om Vinga på resa Göteborg – Newcastle med trävaror
Befälhavare: Jöns Persson
1912-1913
Ola Jönsson
1913-1918
CIMBRIA
125 netto regton
Längd 27,8 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,1 m
Signal JLGB
Reg nr 3626
Skonert (1900-1918)
1876 byggd i Marstal (Fredrik Hansen) för rederi på samma ort (Niels Petersen), senare även redad av A Kromann, Marstal, under namnet KODAN
1900 inköpt t Brantevik (Lantbr Per Persson, Simris) för 15.000:-, omdöpt t CIMBRIA
1910 ny huvudredare: Jeppa Persson Wickberg
1918 såld t Nyhamn (Hj Cronberg)
1923 hemmahörande i Höganäs (J Andersson) kondemnerad s å 1924 återregistrerad som motorseglaren LINNEA, hemmahörande i Kalmar (P A Brynielsson)
1930 såld t Mönsterås (I M Johansson)
1932 såld t Pargas, Finland (Rafael Söderholm) slutliga ödet okänt
Befälhavare: Johan Hansson, Simrislund
1900-1918
DAGNY
118 netto regton
Längd 26,3 m
Bredd 7,2 m
Djup 2,8 m
Signal JQBS
Reg nr 4598
Skonert (1922-1932)
1906 byggd i Assarebo (S E Olsson) med byggmästaren som huvudredare
1911 såld t Helsingborg (A P Horndahl)
1918 såld t Sölvesborg (C J Wingren)
1922 inköpt t Brantevik (Thure N Boman)
1930 ny huvudredare (Skom.mästare Alfred Andersson)
1932 såld t Koster (Handl A M Nilsson) och samtidig utrustad med 64 HK motor
1941 såld t Nordvik(Kapten J Berntsson)
1942 förbyggt vid Hällevikstrands slip och varv samt omtacklat till tremastskonert, användes i fraktfart in på 60-talet
Befälhavare: Herman Håkansson
1922-1930
DANA
243 netto regton
Längd 31,7 m
Bredd 6,9 m
Djup 4,3 m
Signal HTMV
Reg nr 867
Barkskepp (1889-1898)
1839 byggt i Troense (A C Thurøe) riggad som brigg och döpt t DANMARK
1862 ombyggd, förlängd och omriggad till barkskepp vid C L Jensens værft, Troense, omd t DANNEBROG – Under flera år sysselsatt i fart på Kinakusten samt Amerikanska västkusten
1882 såld t Köpenhamn (Grosshandl C A Leth)
1886 såld t Helsingør (Kapten J T Hansen)
1889 inköpt t Brantevik (Qvarnägaren Nils Tufvesson) för 10.500:-, omdöpt t DANA
1891 omtacklat till skonertskepp i Karlshamn (C A Johansson)
1898 ny huvudredare: Jeppa Persson
1898 natten mellan 3 och 4 december förlist på ryska östersjökusten vid Baltischport, på resa Sundsvall – W Hartlepool med trälast
Befälhavare: Jeppa Persson
1889-1898
Per Victor Svensson
1898
DANNEBROG
113 netto regton
Längd 26,5 fot
Bredd 6,8 fot
Djup 2,7 fot
Signal JBPC
Reg nr 508
Skonert (1893-1900)
1866 byggd i Thisted (Jens Tomsen) för rederi på samma ort (L Gjørup)
1884 ny redare: M Lund
1893 inköpt t Brantevik (Skollärare Håkan Persson)
1899 nytt rederi (Sven Petter Larsson) köpt för 4.000:-
1900 27 september övergivits av besättningen utanför Gotska Sandön efter att ha sprungit läck
Befälhavare: Håkan Nilsson
1893-1899
Nils Jonas Jansson
1899-1900
DANNIO
14,3 nyläster
48 netto regton
Längd 18,1 m
Bredd 4,9 m
Djup 2,3 m
Signal HRCF
Reg nr 903
Jakt/Skonert 1873-1898
1861 byggd i Pukavik (Mattis Jonasson) för rederi i Hjemshög, Blekinge (Lanthandlare S Nilsson)
1865 inköpt i Kivik (H Beckman)
1873 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson)
1882 förbyggd och omtacklad till skonert vid Ekenäs
1891 ny huvudredare: Nils Persson
1896 ny huvudredare: Lantbrukare Mårten Persson, köpt för 2.100:-
1898 såld i havererat tillstånd till Köpenhamn (Kapten Chr Jensen) för 200 kronor
Befälhavare: Nils Olsson
1873-1874
Per Mårtensson
1875-1891
Tufve Mårtensson
1891-1898
DELPHIN
219 netto regton
Längd 31,5 m
Bredd 8,58 m
Djup 3,8 m
Signal JFSD
Reg nr 2624
Skonert (1901-1911)
1876 byggd vid Rilax i Finland
1895 inköpt t Råå (Sjökapten L P Ingels son) från Helsingfors (John Dahlberg) för 9.000 FMk
1901 Inköpt t Brantevik (Bengt Anderson) för 10.000:-
1908 ny huvudredare: Jöns Persson
1911 10 september strandat i Öregrundsgrepen, på resa Piteå – Rostock med trä.
Befälhavare: Nils Göransson
1901-1902
Jöns Persson
1902-1908
Frans Persson
1908-1911
DINA
95 netto regton
Längd 24,3 m
Bredd 7,1 m
Djup 2,7 m
Signal JLMK
Reg nr 3684
Skonert (1913-1930)
1900 byggd i Sjötorp (Sixten Groth) för rederi på Styrsö (Skeppare David Gustafsson)
1903 såld t Sölvesborg ( Direktör H Machnow)
1907 såld t St Ibb, Hven (Kristian Jönsson)
1908 såld t Kristinehamn (Handl Karl Eriksson
1913 inköpt t Brantevik (Jöns Persson) för 14.500:-
1926 nytt partrederi (Jöns Persson) köpt för 8.250:-
1930 såld t Stockevik (John G Berndtsson) för 10.250:-
1931 försedd med hjälpmotor om 56 EHK
1935 2 november kolliderat med s/s SIRIUS av Stockholm på resa Visby – Falkenberg med vete. Sjunkande, övergiven av besättningen
Befälhavare: Olof Larsson
1913-1921
Martin Nilsson
1921-1930
DOLLY
99,8 netto regton
Längd 28,3 m
Bredd 7,0 m
Djup 2,6 m
Signal JLSD
Reg nr 3764
Skonert (1913-1923)
1900 Byggd vid Södra Garns Skeppsvarf (A Svensson) för rederi i Köpstadsö (Albin L Johansson) Styrsö skn 1913 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson)
1917 ny huvudredare: sjökapten Per Persson
1918 22 oktober drunknade befälhavaren, F Sonesson, i Öresund, då han fiskade från skeppsbåten
1923 påträffat kantrad vi V Banken. Det avgick 8 nov från Ramvik destinerat till Landskrona med trälast. Hela besättningen omkom. Vraket kondemnerat och sålt
1927 registrerat som motorskonaren PERCY, hemort: Gävle (C D Forsman)
1946 såld t Väjern (Torsten A H Åström)
18 september s å sprungit läck och sjunkit i Laholmsbukten på resa Stevns – Lärje med krita
Befälhavare: Frans Emil Sonesson
1913-1918
Per Olof Karlsson, Ö Hoby
1918-1919
Olof Larsson
1919-1923
DORCAS
58 netto regton
Längd 18,9 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,7 m
Signal HCPG
Reg nr 2113
Galeas (1881-1897)
1865 byggd i Karlshamn (D R Andersson) för rederi i Kivik (A Andersson) tacklad som slup. Omriggad 1868.
1871 nytt rederi på samma ort (Per Hall)
1881 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson)
1894 19 juli strandat vid Charlottenlund, på resa Memel – Rostock med trävaror. Kondemnerad i Ystad
Befälhavare: Per Olsson
1881-1883
Nils Göransson
1884-1897
DORIT
220 netto regton
Längd 33,6 m
Bredd 8,7 m
Djup 3,7 m
Signal JTGC
Reg nr 5443
Skonertskepp (1913-1916)
1893 byggd i Gross Irben (P Tym) för rederi i Windau (Antmann & Ottman) döpt till IRBIA
1901 såld t Tönsberg (H F Renström) omd t DORIT
1913 inköpt t Brantevik (Bengt Andersson) från Actieselskabet Doris, Tönsberg, för 10.500:-
1916 såld t Danmark A/S sejlskibselskabet “Vera”, Løgstør
Befälhavare: Wictor Nilsson
1913-1915
Johan Wikström
1915-1916
DOVRE
409 netto regton
Längd 39,8 m
Bredd 8,8 m
Djup 4,7 m
Signal JPCZ
Reg nr 4368
Barkskepp (1905-1911)
1885 byggt i Tvedestrand (O Gundersen), Norge för rederi på samma ort (And Biering-Olsen)
1905 inköpt t Brantevik (Jöns Persson) för 15.300:-
1911 3 april strandat i närheten av Borgholm på resa Simrishamn – Mönsterås i barlast. Kondemnerat i Kalmar
Befälhavare: Ola Jönsson
1905-1911
DROTT
294 netto regton
Längd 37,2 m
Bredd 9,0 m
Djup 3,8 m
Signal JLPD
Reg nr 3713
Skonerskepp (1900-1916)
1866 byggt i Lillesand, Norge (Gunder Olsen) som FARVEL för rederi på samma ort (S N Hansen). Senare hemmahörande i Kristiansand (Ole J Olsen)
1900 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson) från Kristiansand (H Kvaase & AB Saevig) för 26.000 kronor liggande i London, omdöpt t DROTT
1916 såld till Halmstad (Chr Hviid-Niels sen) för 60.000:-
1923 avseglade 1 aug från Karlskrona. Sprang läck i Nordsjön, varför nödhamn söktes i Emden. Fortsatte resan 28 sept. Inkom till Weymouth för reparationer av skador på rigg och segel. Gick till sjöss igen 6 nov men sprang åter läck 15 nov. Sökte nödhamn i Preston 17 nov men grundstötte vid sidan av farleden och blev senare kondemnerad
Befälhavare: Edv Ingvarsson
1900-1916