NAJADEN
130 netto regton
Längd 24,8 m
Bredd 6,4 m
Djup 3,4 m
Signal HGVD
Reg nr 839
Skonert (1891-1898)
1858 byggd i Arnis, Schleswig-Holstein som ELISE
1872 inköpt konsul J D Björkegren, Cimbrishamn
1891 inköpt t Brantevik (Per Ingvarsson)
1898 24 jan strandade utanför Bohnsach 2 mil O om Danzig. På resa Danzig – Kjöge med järnvägsslipers. 3 man av besättningen omkom, medan befälhavaren och styrmannen bärgades av fiskarbefolkningen
Befälhavare: Per Håkansson
1891-1897
Sven Andersson
1897-1898
NANCY
122 netto regton
Längd 25,5 m
Bredd 6,8 m
Djup 3,2 m
Signal HVLJ
Reg nr 511
Skonert (1891-1900)
1856 byggd i Stege (A Petersen)
1865 köpt som vrak av M C Restoff, Thorshavn, Färöarna
1869 efter strandning vid Vogas, Island såld till W C Fischer, Köpenhamn
1871 ombyggd på Thurø
1891 mars inköpt t Brantevik (Nils Persson
1900 april såld t St Anna (Oskar M Pettersson)
1913 mars såld t Oskarshamn (Gustaf L Wijkströms Trävaruaktiebolag) för 3.000:-
1915 3 dec kolliderat i Kalmarsund med tyska s/s BELGRAVIA, Vattenfylldes och övergavs av besättningen. Senare införd, flytande på lasten, till Pataholm. Kondemnerad
Befälhavare: Nils Persson
1891-1900
NILS
197 netto regton
Längd 34,2 m
Bredd 7,9 m
Djup 3,3 m
Signal JHBM
Reg nr 3039
Skonert/Skonertskepp (1897-1912)
1879 byggd i Stilnastangen vid Kragerö (Chr Thorbjörnson) döpt till KONG SVERRE, tacklad som brigantin för L Larsson, Kragerö
1897 maj inköpt t Brantevik (Tufve Persson) för 12.000:- omdöpt till NILS
1901 febr omriggad till skonertskepp vid Landskrona Nya Warfs Aktiebolag (Skeppsbyggm Wilh Olsson)
1908 ny huvudredare: Jeppa Pehrsson
1912 mars såld t Vårdö för 10.000:-
1925 fortfarande i fart, hemmahörande i Mariehamn. Senare öden okända
Befälhavare: Ola Persson, Wik
1897-1898
Jeppa Persson
1898-1908
Tufve Persson
1908-1912
NILS
74 netto regton
Längd 22,2 m
Bredd 6,3 m
Djup 3,0 m
Signal JLFN
Reg nr 3615
Skonert (1900-1902)
1863 byggd i Svendborg på Thorø (J R Andersen) som NIELS
1900 mars inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 8.000:- från Rudkiøbing (A H Johansen)
1902 apr såld t Limhamn (Per Mårtensson)
1908 mars såld t Edshultshall (K B Berntsson)
1913 såld t Käringön (Olof Knopp) omdöpt t PEROLA
1914 21 okt strandade på Udbyhöj, 100 m från land, på grund av sjömärkenas indragning. Senare bärgat och iståndsatt under dansk flagg
Befälhavare: Magnus Månsson
1900-1902
NILS AUGUST
146 netto regton
Längd 31,6 m
Bredd 6,7 m
Djup 3,1 m
Signal JBHF
Reg nr 239
Skonert (1897-1904)
1866 byggd i Stege för “Skibsrederforeningen af 1865” i Köpenhamn, döpt till MERCUR och sysselsatt i Kinafarten
1875 såld t Troense (Chr Thurøe), i fart på S Amerika
1892 såld t Smyge (Christian Nilsson) för 7.000:-, omdöpt t NILS AUGUST
1897 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 7.000:-
1898 ny huvudredare: Tufve N Tufvesson
1903 inropad på auktion av Johan Jönsson för 2.500:-
1904 23 november på resa Löfvik – Saxkiøbing med trälast, vattenfyllts i hårt väder, övergivits av besättningen. Senare inbogserats till Vestervik och kondemnerats. Upphuggen på Westerviks Warfs Aktiebolag
Befälhavare: Per Svensson, Gislöf
1897-1904
NIORD
142 netto regton
Längd 29,5 m
Bredd 6,8 m
Djup 3,3 m
Signal HRPB
Reg nr 872
Skonert (1890-1896)
1857 byggd vid Lindnäs, Kalmar län (N P Carsten) för firma C F Tiegten & Co, Köpenhamn. Efter något år såld t Svendborg (Jægermester Schested)
1890 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg) från Kalmar
1896 såld t Arholma (Mathias E Mattson)
1907 inköpt av H G Söderbergs Import AB, att användas som pråm
Befälhavare: Johan M Holm
1890-1896
NORA
272 netto regton
Längd 37,7 m
Bredd 8,7 m
Djup 4,1 m
Signal JMBC
Reg nr 3814
Skonertskepp (1901-1902)
1875 byggd i Stavanger, döpt till OTÖEN
1901 mars inköpt t Brantevik (Mårten Persson) från Egersund, Norge (Johan Bilstad) för 14.250 Nkr
1902 jan såld på auktion till Charles Hvilsom för 10.000:-
samma år april såld t Norrtelje (Anders F Sjöberg) f 11.250:-
1903 3 maj strandat vid Sandhammaren på resa Gefle – Köpenhamn med splitved
Befälhavare: Ola Thomasson, Cimbrishamn
1901-1902
NORDSTJERNAN
135 netto regton
Längd 28,0 m
Bredd 6,5 m
Djup 3,2 m
Signal HSTP
Reg nr 376
Skonert (1887-1896)
1871 byggd vid Lökenstrand i Askar, Norge
1887 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson
1896 25 oktober på resa Hernösand – Odense med trä, vattenfyllts och senare strandat på Gotska Sandön
Befälhavare: Bengt Andersson
1887-1889
Håkan Tufvesson
1889-1896
NORDSTJERNAN
662 netto regton
Längd 44,0 m
Bredd 8,9 m
Djup 5,9 m
Signal HVFS
Reg nr 296
Barkskepp (1901-1911)
1867 byggt i Bucksport, Maine (W M Ginn) döpt t PROTEUS, på 80-talet hemmahörande i Philadelphia (E T Hallewell)
1890 sept inköpt t Hernösand (H Nordlander) för 2.100 /-/-
1901 mars inköpt t Brantevik (Ola M Holm) för 20.000:-
1910 1 nov fick grundkänning utanför Søborgshufvud och sprang läck på resa Räfsö – Aalborg. Sökte nödhamn i Helsingør, tätades och bogserades till destinationsorten.
1911 febr såld, liggande i Aalborg, till Helsingborg, senare samma år upphuggen vid Torekovs strand
Befälhavare: Elof Jeppsson
1901-1905
Otto Herman Jeppsson
1905-1906
Per I Norén
1906-1911
NORMA
352 netto regton
Längd 136,0 fot
Bredd 30,7 fot
Djup 12,5 fot
Signal—
Reg nr 5580
Skonertskepp (1914-1915)
1899 byggd i Arendal, döpt t BJØR
1901 såld t Marstal (Herman C Boye)
1914 mars inköpt t Brantevik (Henrik P Wickberg) för 22.750:-
1915 maj såld t Aarhus (R Lohman Hviid) f 75.000:-, omdöpt t MAJA. Strax efter såld t Stavanger
1917 3 april förlist under norsk flagg
Befälhavare: Jeppa P Wickberg
1914-1915
NYHAMN
291 netto regton
Längd 37,2 m
Bredd 8,4 m
Djup 4,1 m
Signal HDPL
Reg nr 798
Barkskepp (1895-1906)
1869 byggt vid Nyhamn, Brunnby socken (Peter Carlsson) för rederi på orten (Per Cronberg) byggnadskostnad: 63.407:-
1895 mars inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 10.230:-
1898 ny huvudredare: Lars Nilsson 1906 feb såld t Skillinge (Johan O Westford) f 9.500:-
1917 april såld t Göteborg (Skeppsmäklare Karl Olsson) försäljningspris 38.500:-
1918 8 juli i närheten av Skagen uppbringad av tysk U-båt och införd till Swinemünde. Fartyget var på resa Stockholm – W Hartlepool med trä
Befälhavare: Anders Nilsson
1895-1899
Per Persson
1899-1906
OAKLANDS
899 netto regton
Längd 60,5 m
Bredd 10,3 m
Djup 6,0 m
Signal KDNC
Reg nr 6739
Barkskepp (1922-1924)
1876 byggt av järn i Dundee (Gourlay Bros & Co) för A M Lawrence & Co, London
1888 ny huvudredare: M Litle, London, senare ägd av Bank Shipping Co Ltd, Liverpool
1900 inköpt av A/S Oaklands (Mathias Han Sen) Kristiansand
1921 nov inköpt t Brantevik (Tufve Persson) för 28.000:-
1924 apr såld t Red AB Oaklands, Göteborg för 36.000:-
1925 nov såld t Kapten Arthur Andersson, Mariehamn, köpeskilling: 2.400/-/- motsvarande 43.524:-
1935 såld t Grimstad för upphuggning
Befälhavare John Andersson
1922-1924
ODEN
169 netto regton
Längd 31,9 m
Bredd 7,7 m
Djup 3,4 m
Signal HPGR
Reg nr 1758
Skonert (1901-1914)
1878 byggd i Oskarshamn (Carl Thorén) för rederi i samma stad (J E Hagström)
1901 mars inköpt t Brantevik (Johan Anderberg) för 17.000:-
1914 mars såld t Kapten V K Karlsson, Saltvik, Åland, köpeskilling 9.800:-
1920 uppges slopad
Befälhavare: Martin Rasmusson
1901-1913
ODIN
44 svåra läster
Längd 62,6 fot
Bredd 18,4 fot
Djup 9,8 fot
Skonert (1857-1858)
1835 byggd i Norge på Uglans gaards strand
1847 i Bergen “undergått betydlig reparation”
1857 inköpt t Brantevik (Jöns Svensson)
1858 11 okt kondemnation försåld i Harwich, England
Befälhavare: Jöns Svensson
1857-1858
OLGA
140 netto regton
Längd 28,7 m
Bredd 7,8 m
Djup 2,7 m
Signal JLFV
Reg nr 3623
Skonertskepp (1900-1911)
1846 byggt i Wilmington, Northcarolina, riggat som barkskepp döpt till WALTER. På 1880-talet inköpt till Drammen (F A Kjaerulf)
1900 feb inköpt t Brantevik (Per C Brandtman) från Tönsberg (H C Nielsen) som skonertskepp för 8.500:-
1906 ny huvudredare: Per Svensson Ungh
1911 11 sept övergivet i Östersjön på resa Raumo – Pahlude med trä, efter att i nordlig storm ha sprungit läck och förlorat rodret. Inbogserat till Vestervik flytande i marvatten av s/s THETIS
1912 Omändrat till pråm för Blankaholms Sågverks AB
Befälhavare: Wilhelm Jönsson
1900-1907
Olof Larsson
1907-1911
ORIENT
330 netto regton
Längd 40,9 m
Bredd 8,8 m
Djup 3,9 m
Signal HSDK
Reg nr 2782
Barkskepp (1908-1914)
1884 byggt i Gefle (T A Björk) för P C Rettig & Co
1897 överförd till Rederibolaget Phoenix, Gefle för 10.000:-
1908 feb inköpt t Brantevik (Sven Lars- son) för 21.500:-
1910 28 nov kolliderade med Svenska Lloyds s/s DAHLIA vid Skagen. Inbogserat till Arendal och kondemnerat
1911 återköpt för 4.250:- och reparerat (Håkan Larsson)
1914 25 jan strandat vid Torneby, V Jylland, på resa W Hartlepool – Uddevalla med kol
Befälhavare: Artur Engström
1908-1914