JENNY
25 netto regton
Längd 15,7 m
Bredd 4,9 m
Djup 1,9 m
Signal —
Reg nr 213
Galeas (1912-1921)
1843 byggd i Timmernabben som slup för rederi på samma ort, senare hemmahörande i Simrishamn (S A Bengtsson)
1874 hemmahörande i Karlskrona (A Flygare)
1887 hemmahörande i Skillinge (Olof Månsson)
1896 såld t Falkenberg (Leonard Larsson) för 3.800:-
1904 omtacklad till galeas
1912 inköpt t Brantevik (P I Norén) för 1.350:-
1921 såld t Kivik (A E Berndtsson) för 1.000:-
1926 upphuggen
Befälhavare: Ola Månsson Berntsson, Kivik
1912-1921
JENNY
269 netto regton
Längd 35,5 m
Bredd 8,5 m
Djup 4,1 m
Signal JLTS
Reg nr 3796
Brigg (1901-1915)
1880 byggd i Nordby, Fanø (Søren Abrahamsen) för rederi på samma ort (H Kallesen) döpt CITO
1900 såld Horten, Norge (H A Jørgensen) omdöpt t JENNY
1901 inköpt t Brantevik (Nils Persson) för 12.000:-
samma år 17 maj strandat på Falsterbo rev på resa Grimsby – Hernösand men stenkol. Övergivet av besättningen.
22 maj, inbärgat till Malmö av Switzers och reparerat
1904 nu huvudredare: Ola Mårtensson Holm
1915 såld t Kolding (J Damkier Petersen)
1917 31 juli på resa Halmstad-W Hartle-
pool sänkt av tysk u-båt i Nordsjön)
Befälhavare: Jöns Larsson
1901-1904
Måns Thorsson
Hvitemölla 1904-1915
JENNY
166 netto regton
Signal —
Reg nr 3805
Skonertskepp (1901)
1896 byggt i Pissen, Lettland (Skeppsbyggmästare Horsl) för rederi i Windau (Waldemar J Hovat) döpt t INGEBURG
1901 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 18.600:-
samma år 19 nov strandat vid Märket, på resa Söderhamn – Wismar. Lossnat från grundet med förlorat roder och drivit redlös till den 21 nov då besättningen bärgats av lotsar från Nyhamn
Befälhavare: Jöns Persson
1901
JERNAVIK
158 netto regton
Längd 29,9 m
Bredd 6,7 m
Djup 3,3 m
Signal HGQK
Reg nr 1078
Skonert (1897-1916)
1871 byggd i Jernavik (Mattis Jonasson) för rederi på samma ort (Handlanden Magnus Magni)
1897 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 5.000:-
1904 ny huvudredare: Nils Aug Persson
1916 såld t Landskrona (Jöns P Persson) Rederi AB William
1917 såld t Helsingborg (Kontorschef N J Påhlsson)
samma år 6 nov kondemnerad, efter att den 25 oktober drivit iland vid Snekkersten under SO-lig storm. Befann sig på
resa Aalborg – Gefle i barlast
Befälhavare: Mårten Nilsson
1897-1904
Frans E Olsson
1904-1910
Ingvar Henriksson
1910-1916
JOHAN FREDRIK
348 netto regton
Längd 36,6 m
Bredd 7,9 m
Djup 4,8 m
Signal HVDG
Reg nr 386
Barkskepp (1890-1900)
1853 byggt i Rostock (W Zeltz) för rederi på samma ort (Joh Fr Bauer) döpt t JOHANN FRIEDRICH
1890 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson)
1898 ny huvudredare: Bengt Andersson
1900 sålt t Rådmansö (Skeppare Carl Aug Gustafsson)
samma år september, kondemnerat efter att ha sprungit läck på resa Köpenhamn – Hernösand, värderat t 3.300:-
1901 sålt t Norrtelje (Kapten G Lundberg) reparerat
1902 omtacklat till skonertskepp
1905 juli, sprungit läck och övergivits av besättningen. Vraket drivit iland vid Colberg, Pommern
Befälhavare: Per Chr Brandtman
1890-1898
Wilh Jönsson
1898-1900
JOHANNA
14 nyläster
Längd 46,1 fot
Bredd 16,3 fot
Djup 6,4 fot
Signal —
Reg nr 1476
Jakt (1866-1886)
1848 byggd i Cimbrishamn (Skeppsbyggmästare Ola Nilsson) för Nils Franssons räkning
1849 hemort: Trelleborg (Handl S Telin)
1866 inköpt t Brantevik (Enkan Karna Håkansdotter) huvudredare: Nils Tufvesson
1880 nytt rederi: Bengt Andersson och Jöns Persson
1882 ny huvudredare: Nils Henriksson
1886 såld, senare som JOEL hemmahörande i Döderhult
1904 avregistrerad som vrak
Befälhavare: Nils Tufvesson
1866-1873
Jeppa Tufvesson
1873-1880
Bengt Andersson
1880-1882
Nils Henriksson
1882-1886
JOHANNA
39 netto regton
Längd 17,6 m
Bredd 5,2 m
Djup 2,1 m
Signal HPTM
Reg nr 814
Slup/Skonert (1869-1896)
1861 byggd i Carlskrona för rederi i Sölvesborg (Handlanden Eduard Södergren)
1869 inköpt t Brantevik (Skeppare Håkan Persson) för 3.050 Riksdaler Riksmynt
1880 nytt rederi: skepparen Anders Persson
1881 förbyggd i Carlshamn (D R Andersson) omtacklad till skonert
1896 såld t Skillinge (Jeppa Jeppsson) för 2.900:-
1898 såld t Karlshamn (S Johnsson)
1903 29 okt, strandat vid Gislöfshammar på resa Karlshamn – Skillinge med betmassa
Befälhavare: Håkan Persson
1869-1880
Anders Persson
1880-1894
Henrik Persson
1894-1895
Anders Jönsson
1895-1896
JOHANNA
258 netto regton
Längd 32,7 m
Bredd 7,8 m
Djup 4,1 m
Signal HVLK
Reg nr 822
Brigg (1889-1898)
1866 byggd i Wolgast, Tyskland (W Lübke) för rederi på samma ort (F Heumann) döpt t JOHANNA & LINA
1889 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Mårten Löfqvist)
1898 såld t Oskarshamn (Skeppsmäklare Carl Anker Dam) för 6.500:-
1899 natten mellan 13 och 14 oktober, strandade på skäret Tistlarna, Göteborgs skärgård och blev vrak, på resa Sundsvall – Fraserburgh med last av plank
Befälhavare: Jeppa Persson Wickberg
1889-1898
JOHANNA
83 netto regton
Bredd 5,8 m
Djup 2,8 m
Signal HRKG
Reg nr 1016
Skonert (1883-1895)
1846 byggd vi Blankenese, Altona för Längd 21,9 m tyskt rederi
1883 inköpt t Brantevik (Nämndeman Per Mårtensson) från Köpenhamn för 5.000:-
1895 såld t Tillingenabben (Grosshandl P Ankarberg)
1906 såld t Stockholm (Grosshandl Ivar Holmer)
1914 omändrad till pråm vid Jungfrusunds Warf
Befälhavare: Bengt Olsson
1883-1886
Jakob Olsson
1886-1895
JOHANNA
175 netto regton
Längd 30,6 m
Bredd 7,8 m
Djup 3,5 m
Signal JKPQ
Reg nr 3459
Skonert (1899-1906)
1849 byggd i Rönne, Bornholm (S P Bech) som brigg JOHANNE för rederi i Köpenhamn (Th Sonne)
1870 såld t Svendborg (C F Jensen) i fart Nord- och Sydamerikas kust
1875 såld t Skelskør (H Nagel)
1895 omriggad till skonert (brigantine)
1899 april, som haverist inköpt t Brantevik (Jöns Persson) från Marstal (W A Harris) för 7.650:-
1906 1 dec grundstött vid Sandhamn, N om Utlängan på resa Hernösand – Kiel med bräder, införd till Kalmar och kondemnerad
Befälhavare: Martin Nilsson
1899-1906
Frans Jönsson Sterner
1906
JOHANNA CECILIA
7 nyläster
22 regton
Signal —
Jakt (1869-1898)
1868 byggd i Pukavik (Mattis Jonasson) för rederi i Brantevik (Nils Andersson
1898 såld, vidare öden okända
Befälhavare: Nils Andersson
1869-1898
JOHANNA CAROLINA
51 netto regton
Längd 16,5 m
Bredd 5,4 m
Djup 2,6 m
Signal HSQC
Reg nr 1017
Jakt (1886-1895)
1848 byggd i Arnis, Tysk33,5 nylästerland döpt t UNION
1886 inköpt t Brantevik (Henrik Persson)
1895 10 nov strandade S om Skillinge under SO storm på resa Karlshamn – Cimbrishamn med betmassa
Befälhavare: Mårten Persson
1886-1895
JOHANNA MATHILDA
33,5 nyläster
106 netto regton
Längd 73,7 fot
Bredd 22,3 fot
Djup 10,0 fot
Signal HMSQ
Skonert (1876-1888)
1856 byggd i Brundby (P L Bank) för rederi i Lerhamn (Sjökapten Lars Olsson)
1876 inköpt t Brantevik (Håkan Persson) från Helsingborg (H P Fex)
1880 ny huvudredare: Anders Persson Cimbris s:n
1888 maj, sprungit läck och övergivits av besättningen på resa Middlesbrough – Faxö
Befälhavare: Lars Hansson Sjöström, Hvitemölle
1876-1882
Johan Hansson Sjöström, Hvitemölle
1882-1885
P A Brunielsson
1885
Anders Persson
1886-1888
JONEHELD
249 netto regton
Längd 34,2 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,7 m
Signal HGMT
Reg nr 492
Skonertskepp (1909-1915)
1871 byggt i Kolboda (Skeppsbyggmästare H Olsén) för rederi i Höganäs (Sjökapten Johannes Jönsson)
1887 såld t Helsingborg (Sjökapten Cornelius Wulff)
1893 såld t Bergqvara (Trävaruhandl R Petersson)
1909 inköpt t Brantevik (Bengt Andersson)
1915 såld t Stugsund, Rederibolaget Joneheld (A A Madsen)
1926 förändrad till pråm
Befälhavare: Johan Wikström
1909-1915
JOSEPHINA
28 ½ nyläster
93 netto regton
Längd 21,8 m
Bredd 5,9 m
Djup 3,2 m
Signal HDRK
Reg nr 837
Skonert (1873-1899)
1857 byggd i Viken (Olof Nilsson) för ett rederi på samma ort (Skepparen Erik Svensson)
1873 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson)
1891 ny huvudredare: skepparen Bengt Andersson)
1899 såld t Kalmar (Handl Aug W Andersson för 2.000:-
1902 såld t Danmark, fartygets slutliga öde okänt
Befälhavare: Sven Larsson
1873-1883
Ingvar Larsson
1883-1890
Per Ingvarsson
1890-1891
Fredrik Fredriksson, Gislöfshammar
1891-1899
JOSEPHINA
83 netto regton
Längd 23,8 m
Bredd 5,8 m
Djup 2,6 m
Signal HTGB
Reg nr 352
Skonert (1888-1911)
1850 byggd i Ribe, Danmark (C Jensen) döpt t FREDERICIA
1888 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) från Köpenhamn (P Hansen)
1898 ny huvudredare: Håkan Andersson 1910 juni, efter att ha sprungit läck, på resa Grankullavik – Odense med trä, kondomnerats
1911 februari, såld t Kalmar (Skeppshandl G Pettersson)
1912 upphuggen
Befälhavare: Ola Andersson
1888-1896
Håkan Andersson
1896-1908
Thure Karlsson
1909-1911
JOSEPHINA
62 netto regton
Bredd 6,2 m
Djup 2,7 m
Signal HTML
Reg nr 32
Skonert (1900-1901)
1855 byggd vid Snäcke varv, Dalsland, Längd 18,9 m döpt t SEDEN
1884 förbyggd i Sjötorp som JOSEPHINA av Kristinehamn
1900 inköpt t Brantevik (Ola M Holm) från Skillinge (O Bengtsson)
1901 såld t Halmstad (And Johansson) för 4.500:-
1901 13 nov strandat vi Samsø på resa till Aarhus med trä från Halmstad
Befälhavare: Ola Thorsson, Hvitemölle
1900-1901
JOSEPHINA
57 netto regton
Längd 18,6 m
Bredd 5,4 m
Djup 2,8 m
Signal HJSB
Reg nr 1982
Skonert (1903-1906)
1856 byggd i Råå (J Jakobsson) som jakt för rederi på samma ort (Skepparen Hans Göransson)
1866 omtacklad till galeas
1873 såld t Simrishamn (Skepparen Nils Andersson)
1886 förbyggd i Karlshamn, tacklad som skonare, hemort: Skillinge (samma huvudredare
1903 inköpt t Brantevik (skeppare Ola Andersson)
1906 20 sept strandat vid Svarte, V om Ystad efter att ha sprungit läck på resa Karlskrona – Rostock med plank och brädor
2 okt vraket sålt å auktion för 17 kr 50 öre
Befälhavare: Tufve Mårtensson
1903-1906
CALEB
134 netto regton
Längd 27,6 m
Bredd 7,0 m
Djup 3,0 m
Signal HNMQ
Reg nr 906
Skonert (1907-1913)
1876 byggd i Timmernabben (Skeppsbyggmästaren C Nilsson) för rederi i Kivik (sjökapten N Månsson)
1884 ny huvudredare : Handlanden Jöns Larsson, Mellby
1891 förbyggd och bl a försedd med nya master
1895 såld t Ö.Tommarp (Handlanden G Ejlertsson för 6.700:-
1907 inköpt t Brantevik (skeppare Tufve Ingvarsson
1913 såld t Viborg (P Pulli) Finland, senare öden okända
Befälhavare: Henrik Månsson
1907-1913
KARIN
109 netto regton
Längd 27,9 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JLRB
Reg nr 3741
Skonert (1922)
1900 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Skillinge (Skepparen Per Olsson), byggnadskostnader 22.000:-
1917 såld t Sölvesborg (Skeppsklarerare A Carlsson) för 56.000:-
1922 inköpt t Brantevik (Thure Boman) för 19.000:-
samma år 21 oktober, förlist med man och allt
utanför Simpnäsklubb i hård nordlig storm
Befälhavare: Rudolf Hemfrid Rasmusson
1917-1918
Sven Persson Ungh
1918-1920
Anton Herman Persson
1922
CARL
49 netto regton
Längd 18,5 m
Bredd 5,0 m
Djup 2,0 m
Signal HNDV
Reg nr 392
Skonert (1888-1900)
1877 byggd vid Ekenäs skeppsvarf för rederi Kivik (skepparen Ola Nilsson Brandt, Mellby)
1888 inköpt t Brantevik (Lars Henrik Wikström, Simrishamn
1893 nytt rederi: Lars Nilsson
1900 såld t Sölvesborg (Skeppare S Wendel Larsson) för 5.750:-
1903 29 april, totalförlist vid Sandhammaren
Befälhavare: Lars Henrik Wikström
1888-1893
Per Nilsson
1893-1900
CARL AUGUST
68 netto regton
Längd 21,1 m
Bredd 6,0 m
Djup 2,5 m
Signal HMDP
Reg nr 2507
Skonert (1882-1895)
1867 byggd i Bergqvara för rederi på samma ort (S Olsson)
1875 såld t Kivik (Måns Rasmusson)
1882 inköpt t Brantevik (Skeppare Per Olsson, Hofby)
1890 nytt rederi: skepparen Nils Persson
1895 ensam ägare: Olof Anderberg
samma år sept såld t Köpenhamn (Chr Jensen) för 1.500:- omdöpt t LAURA 49
1896 såld t Helsingborg (skeppsbyggm N Andersson) för 3.500:-
1897 såld t Halmstad (Skeppare Joh Fr Lindström)
1898 24 mars, strandat i närheten av Travemünde, varvid hela besättningen drunknade
Befälhavare: Martin Rasmusson
1882-1890
Jeppa Henriksson
1890-1895
Olof Anderberg
1895
CARL OLOF
60 netto regton
Längd 21,0 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,3 m
Signal HPFT
Reg nr 1652
Skonert (1898-1904)
1878 byggd i Ekenäs (Jonas Pettersson) för rederi på samma ort (O Olsson)
1880 såld t Landskrona (Handl Peter Larsson)
1887 hemort: Lerberget (skepparen Olof Andersson)
1898 inköpt t Brantevik (skepparen Lars Nilsson) inköpspris 4.500:-
1903 15 september. Till ankars på Kalmar redd drivit iland vid Tärnorefvet, varvid besättningen lämnat fartyget. Kommit loss av sig själv men drivit på grund vid Mörbylånga, Öland. Senare inbärgat till Kalmar. Efter besiktning kondemnerat
1904 jan såld på offentlig auktion för 500:- till Kalmar (Skeppsmäklare Aug Emil Nilsson) omdöpt t PERCY
1918 Såld t Gefle (Dir Claes David Forsman) för 26.000:-
1926 blivit avriggad och försåld till pråm
1941 sänkt för att användas till brygga vid Isätra, Saltsjön
Befälhavare: Nils Henriksson
1898-1903
CAROLINA
241 netto regton
Längd 30,6 m
Bredd 7,8 m
Djup 4,2 m
Signal HTBJ
Reg nr 878
Brigg (1887-1911)
1864 byggd i Rostock (G V Tesdorph) för rederi i samma stad (Chr Lesenberg) efter 1871 (Edv Buchard) döpt till CAROLINE HELBING
1887 inköpt t Brantevik (skepparen Ola Persson, Vik)
1906 ny huvudredare: Jeppa Pehrsson
1908 ny huvudredare: Tufve Persson
1911 10 sept övergavs i ONO storm, efter att ha sprungit läck. Införd till Nynäshamn vattenfylld av s/s Carl XV. Kondemnerad
Befälhavare: Tufve Persson
1887-1908
Edvard Persson
1908-1911
KAROLINA
39 netto regton
Längd 17,2 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,1 m
Signal —
Reg nr 3818
Skonert (1901-1907)
1901 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Brantevik (Lantbrukaren Mårten Persson, Gislöf)
1902 ny huvudredare: skeppare Bengt Jönsson
1907 såld t Fiskebäckskil (Skepparen Artur W Persson)
1911 såld t Margareteberg (Sjökapten Konrad Burling)
1921 såld t Kristiania (Herrar Hirsch & Midsén) senare öden okända
Befälhavare: Olof Anderberg
1901-1907
CAROLINA CECILIA
7½ nyläster
26,1 netto regton
Längd 42,9 fot
Bredd 15,5 fot
Djup 5,7 fot
Signal —
Reg nr 1065
Skonert (1868-1872)
1847 byggd vid Kolboda varf (Herman Olsén)
1852 inköpt t Kivik (Måns Nilsson)
1868 inköpt t Brantevik (Mattis Jönsson)
1872 såld till Norje vid Sölvesborg (Sjökapten Mattias Nordholm)
1874 såld t Ysane s:n Blekinge län (Joh Bengtsson)
1884 såld t Norje (Lars Sjöström)
1899 uppges slopad
Befälhavare: Mattis Jönsson
(1868-1872)
CAROLUS
17,8 svåra läster
Längd 38 fot
Bredd 16 fot
Djup 6½ fot
Signal —
Slup (1856-1858)
1819 byggd på Kullen för rederi i Helsingborg (S P Wiberg) döpt till NYTTA OCH NÖJE
1829 förbyggd i Bergqvara (Anders Södergren)
1830 såld t Malmö (Thomas Frick)
1839 samma hemort och ägare, omdöpt till CAROLUS
1856 Inköpt t Brantevik (Jöns Svensson)
1858 jan fribrevet återställt – fartyget upphugges förlorat
Befälhavare: Jöns Svensson
1856-1858
CATHARINA
120 netto regton
Längd 26,6 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,7 m
Signal HKVQ
Reg nr 1266
Skonert (1899-1906)
1873 byggd i Timmernabben (skeppsbyggmästaren C Nilsson) för rederi i Simrishamn (Grosshandl J D Björkegren)
1885 såld t Kivik (N Nilsson)
1894 återköpt av Grosshandlare J D Björkegren, Simrishamn
1899 inköpt t Brantevik (Håkan Andersson )
1906 såld t Oskarshamn (Skepparen Pehr A Ohlsson) för 3.000:-
1907 såld t Timmernabben (Fiskaren Johan P Wennberg)
1911 17 aug övergivet i sjunkande tillstånd i Östersjön på resa Hven – Helsingfors med tegel
Befälhavare: Nils Håkansson
1899-1906
KLARA
95 netto regton
Längd 22,8 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,8 m
Signal HTGM
Reg nr 863
Galeas (1888-1908)
1862 byggd o Neustadt, döpt t DIANA
1888 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren N Tufvesson) från Burg, Fehmarn för 3.000 RM, liggande i Kiel
1891 förbyggd i Karlshamn av skeppsbyggm C A Johansson
1898 ny huvudredare: Tufve Tufvesson
1900 nytt rederi Per Svensson, Gislöf
1901 Tufve Tufvesson ånyo huvudredare
1908 5 okt ankarliggande kommit på drift utanför Preussiska kusten, tvärs Hela fyr, och strandat. En jungman omkom, övriga skeppsfolket räddade av ortsbefolkningen. Fartyget befann sig på resa Faxe – Königsberg med kalkmjöl
Befälhavare: Stenkil Mårtensson, Skillinge
1888-1900
Karl Aug Malmström, Kvarnby
1900
Lars Håkansson
1901-1905
Wilhelm Persson, Gislöfshammar
1905-1908
CLARA
117 netto regton
Längd 29,3 m
Bredd 6,1 m
Djup 2,9 m
Signal JBDS
Reg nr 169
Skonert (1892-1900)
1865 byggd i Troense för rederi i Faaborg (H Hansen) döpt t ANE CECILIE
1880 11 dec strandat på Jyllands västkust, på resa Søderho – Leith. Inbärgad och såld till Thisted (C Kjærgaard) omdöpt till CLARA
1892 inköpt t Brantevik (Hemmansegaren Per Mårtensson, Cimbris) för 7.000:-
1900 såld t St Anna (skeppare Klas E Pettersson
1902 såld t Klintehamn (Edvard Snöbohm)
1914 29 sept grundstötte och sjönk strax utanför Nynäshamn under NNO storm, på resa Stockholm – Visby med fotogen. Bärgad och reparerad
1918 såld t Uddevalla (Stockholm Ved AB) för 25.000:-
1919 avriggad och använd som holk i hamntrafik
samma år såld till Norge (Johannes Ruud) Kristiania för 2.000:-
Befälhavare: Måns Olsson
1892-1900
CLARA
146 netto regton
Längd 29,4 m
Bredd 6,4 m
Djup 2,3 m
Signal JHBM
Reg nr 246
Skonertskepp (1894-1917)
— byggt i Karlstad okänt år
1872 förbyggt i Sjötorp av skeppsbyggmästaren Sixten Groth
1894 inköpt t Brantevik (Lantbrukaren Nils Mårtensson) från
Venersborg (A F Andersson) för 14.850:-
1914 ny huvudredare: Ingvar Persson
1917 såld till Hille socken (L J Hillkvist) för 41.000:-, försedd med motor tillverkad av AB J V Svenssons motorfabrik
1927 såld t Gefle (J A Larsson)
1935 såld t Estland (P Meres, Kihnu) för 5.500:-, senare öden okända
Befälhavare: Ingvar Persson
1894-1913
Martin Persson
1913-1917
KLARA
150 netto regton
Längd 29,6 m
Bredd 8,0 m
Djup 3,1 m
Signal JRMD
Reg nr 5003
Skonert (1909-1918)
1892 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Marstal (R J Boye) döpt t OLGA. Byggnadskostnad: 20.500:-
1909 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) från Marstal (Hans B Petersen) för 10.000:-, omdöpt t KLARA
1918 såld t Västervik (Byggmästare J H Larsson) för 60.000:-
1924 såld t Åland (Sjökapten F Eriksson Vårdö) för 10.000:-
1934 upplagd och senare såld som pråm till Torasjoen Saha, Merikarvia
Befälhavare: Wilhelm Persson
Hammarberg 1909-1918
KRISTIN
64 netto regton
Längd 23,0 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,4 m
Signal HSNF
Reg nr 2166
Skonert (1907-1917)
1886 byggd i Halmstad (Skeppsbyggmästare V Frandsen) för rederi på samma ort (H Lundberg)
1905 såld t Falkenberg (skeppare Gustaf B Andersson)
1907 inköpt t Brantevik (skeppare Ola Andersson)
1917 såld t Landskrona (skeppsredare Georg Filip Persson), köpeskilling: 22.000:-
1918 såld t Steninge (Kamrer Johan Emil Sager) för 28.500:-
1921 försedd med hjälpmotor
1922 natten mellan 29 och 30 maj, sprungit läck 14´ N Öland på resa Köping – Hamburg. Övergivits sjunkande
Befälhavare: Tufve Mårtensson
1907-1917
(Nils Håkansson
1917-1918)
CHRISTINA
59 netto regton
Längd 17,4 m
Bredd 5,2 m
Djup 2,5 m
Signal HRLG
Reg nr 385
Jakt/Galeas (1883-1901)
1844 byggd i Stollehør, Danmark
1883 inköpt t Brantevik (Skeppare Thure Nilsson) från danskt rederi för 1.600:-
1886 ny huvudredare: Håkan Andersson omtacklad t galeas
1901 14 dec. Under storm kommit på drift i Simrishamns hamn och slagits sönder. Kondemnerad
Befälhavare: Håkan Andersson
1883-1889
Per Göransson, Oskarshamn
1889-1899
Tufve Mårtensson
1899-1901
KRISTINA
91 netto regton
Längd 26,4 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,2 m
Signal JMPS
Reg nr 3992
Tremastskonert (1902-1934)
1902 byggd i Karlshamn (Skeppsbyggm C O Petersson) för rederi i Brantevik (Handl Sven P Larsson)
1928 utrustad med hjälpmaskin
1934 såld t Tegelstrand (Karl G Jonasson)
1949 omtacklad till tvåmastskonert
1953 såld t Hamburgsund (Karl Gösta Johansson)
1962 såld t Visby (Alfred Gullås)
samma år 16 maj efter haveri upplagd i Göteborg
1963 såld som lustfartyg till Dykarklubben Pärlan, Göteborg. Still going strong
Befälhavare: Ola Andersson
1902-1912
Anders Andersson
1912-1920
Per H Larsson
1920-1923
Martin Henrik Jönsson
1923-1924
Per Larsson
1924-1926
Thure Dahl
1926-1934
KRONAN
30 netto regton
Längd 15,2 m
Bredd 4,8 m
Djup 1,5 m
Signal —
Reg nr 959
Jakt (1908-1909)
1862 byggd vid Mjösunds strand (Skeppsbyggmästare A Andersson) hemmahörande i Göteborgs skärgård, Styrsö (K Anderson)
1878 förbyggd vid Södra Garns varf (J A Svensson)
1895 såld t Lerberget (Sjömannen Anders Petter Lundgren)
1908 inköpt t Brantevik (Skepparen Frans M Mårtensson)
1909 såld t Karlshamn (Sjöman Frans Holm, Sternö)
1913 avgick 26 dec från Swinemünde till Allinge, ej senare avhörd
Befälhavare: Frans Martin Mårtensson
1908-1909