LARSENS PLADS
68 netto regton
Längd 20,0 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,3 m
Signal JBPF
Reg nr 515
Galeas (1903-1925)
1830 byggd i Köpenhamn
1859 förbyggd på samma ort
1893 inköpt t Brantevik (Lantbrukaren Nils Mårtensson, Cimbris) från Skagen (J F Pedersen)
1914 ny huvudredare: Ingvar Persson)
1925 26 nov kl 3 30 f m strandat på kusten av ön Fehmarn vid Wenkendorf i NNO snöstorm. Besättningen räddades av kustbefolkningen. Fartyget var på resa Oskarshamn – Kappeln med trälast
Befälhavare: Per Persson
1893-1899
Anders Andersson
1899-1925
LARUS
13 svåra läster
11 ½ nyläster
30 netto regton
Längd 14,6 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,2 m
Signal —
Reg nr 2832
Slup (1855-1900)
1850 byggd i Ekenäs (Skeppsbyggmästare Herman Olsén) för rederi på samma ort (hemmansägaren Anders Svensson)
1855 inköpt t Brantevik (Skepparen Tufve Nilsson)
1858 ägare: Enkan Karna Håkansdotter och Per Nilssons sterbhus
1860 ny huvudredare: Tufve Ingvarsson
1889 ny huvudredare: Anders Widerberg, Wiarp
1900 såld t Ystad (Grosshandl Emil Moberg) för 1.000:-
1908 såld t Abbekås (Anders Olsson) för 600:-
samma år 10 oktober på resa Cimbrishamn – Sölvesborg med tegel, sprungit läck och i sjunkande tillstånd övergivits av besättningen
Befälhavare: Tufve Nilsson
1855-1858
Per Nilsson
1858-1860
Tufve Ingvarsson
1860-1873
Lars Ingvarsson
1874-1881
Lars Håkansson
1882-1889
Anders Widerberg, Wiarp
1889-1898
Magnus Berg, Kåseberga
1898-1900
LAURA
38 netto regton
Längd 16,3 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,0 m
Signal —
Reg nr 4839
Jakt (1886-1894)
1852 byggd i Bandholm (skeppsbyggmästare Möller) som CHRISTINA MARIE
1886 inköpt t Brantevik (Skepparen Magnus Brunk) från Köpenhamn
1894 såld t Bandholm, Danmark (R P Rasmussen) döpt t EDIL
1901 såld t Köpenhamn (Th Petersen) omtacklad till galeas och omdöpt till MARGRETHE
1906 såld t Begense (P M Jörgensen) omdöpt t ELSE MARIE
1908 såld t Sandviken (K A Sjöström) omdöpt t ELSA MARIA
1923 utrustad med 20 HK motor
1917-1923 7 olika partrederier i Degerhamn, Pataholm och Västervik
1927 såld t Ö:a Ed (Eric Gustaf Fröhling, Torrö)
1959 såld till Mörkö (Carl Orrenius) åter ELSE MARIE
1961 såld t Stockholm (K R Lindholm) som lustfartyg
1962 ny ägare: Sven Eriksson
1974 1 okt uppeldad i Värtahamnen
Befälhavare: Per Persson
1886-1894
LAZARUS
93 netto regton
Längd 26,4 m
Bredd 6,2 m
Djup 2,5 m
Signal JCBP
Reg nr 718
Skonert (1894-1903)
1893 byggd i Oskarshamn (C Thorén) på spekulation
1894 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) för 13.000:-
1898 ny huvudredare: Thure Nilsson Boman 1903 såld t Gullholmen (Skepparen K A Karlsson) för 8.000:-, omdöpt t
SKULDA
1910 såld t Loftahammar (skepparen R W Pettersson)
1918 såld t Figeholm (Lotsförmannen J W Sjödoff)
1925 såld t Blidö (Skepparen Oscar Verner Malm)
1931 försedd med motor om 40 HK
1946 15 juni kl sjunkit 04.10, på resa Köpmanholmen – Stockholm med trävaror, sprungit svårt läck och övergivits 6´ SSO Västra Bankens fyrskepp
Befälhavare: Thure Nilsson Boman
1894-1899
Nils Henriksson, Wallby
1899-1903
LEDA
173 netto regton
Längd 31,3 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,2 m
Signal JLNS
Reg nr 3705
Skonert (1900-1916)
1883 byggd vid Leer, Hannover (C Schwoon)
1891 hemmahörande i Grossefehn,( T J Cassens & Sohn)
1900 inköpt t Brantevik (Ola Mårtensson Holm) för 10.000 Mark (motsvarande 15.750:-)
1916 såld t Malmö (Rederi AB Leda)
1918 feb såld t Borgholm (K E Johnson) för 45.000:-
samma år aug såld t Stockholm (AB Fraktfart) för 77.500:-
1920 såld till Ile Grande, Frankrike (Capt Anastase Briand) senare öden okända
Befälhavare: Jöns Olsson
1900-1911
Nils Thure Brandtman
1911-1916
LILLY
227 netto regton
Längd 35,4 m
Bredd 8,1 m
Djup 3,4 m
Signal JGKP
Reg nr 2843
Skonertskepp (1896-1913)
1855 byggt i Baltimore, Nordamerika, döpt t ACMA, barkriggad, under 1870-talet, omdöpt WOHLDORF, troligen u tysk flagg
1879 såld t Christiania (B A Elingsen) omdöpt t LILLY
1891 hemmahörande i Fredrikstad (C A Hansen) då omtacklad till skonertskepp
1896 inköpt t Brantevik (Kvarnegaren Nils Tufvesson), köpeskilling 10.000:-
1898 ny huvudredare: Tufve Tufvesson)
1906 ny huvudredare: Nils Aug Persson
1913 såld t Wårdö, Åland (Kapt O J Karlson) för 6.200:-
1914 beslagtaget i tysk hamn
Befälhavare: Nils August Persson
1896-1909
Martin E Nilsson, Hellevik
1909-1913
LISBOA
145 netto regton
Längd 28,0 m
Bredd 6,6 m
Djup 3,2 m
Signal HMKN
Ref nr 1038
Skonert (1900-1915)
1875 byggd i Timmernabben (C J Bring) för rederi i Helsingborg (Handlanden N P Nyberg)
1900 inköpt t Brantevik (Skepparen Nils Persson) från Helsingborg (Ångbåtscommisionär Bernh Berg)
1911 9 sept strandat i Lövstabukten, på resa Båtskärsnäs – Holbæck med trä. Senare inbogserad till Gefle
1912 reparerad vid Öregrunds Slip & Warfs AB
1913 ny huvudredare: skepparen Ingvar Persson
1915 såld t Wiborg, Finland (J W Pauli) för 4.200:-
Befälhavare: Ludvig Jeppsson
1900-1910
Martin Möller
1911
Ola Jönsson
1913-1914
Frans Persson
1914-1915
LOVISA CHRISTINA
33 netto regton
Längd 49,2 fot
Bredd 15,7 fot
Djup 6,6 fot
Signal —
Jakt (1866-1884)
1850 byggd vid Carlshamns Skepps Varf (O Bengtsson) för rederi på Wiks fiskeläge (Mårten Nilsson)
1866 inköpt t Brantevik (skeppare Ingvar Ohlsson)
1884 såld t Simrishamn (Sjömannen Johan Petter Lundgren)
1889 13 aug förlist SO Utklippan
Befälhavare: Ingvar Ohlsson
1866-1875
Nils Olsson
1875-1879
Per Olsson
1879-1881
Nils Göransson
1881-1884
LUCIA
14 nyläster
46 netto regton
Längd 60 fot
Bredd 18 fot
Djup 7 fot
Signal HPFK
Jakt (1869-1878)
1850 byggd i Kivik (Timmermannen Håkan Månsson) för rederi på samma ort (Handlanden Anders Trulsson)
1853 såld t Ystad (Handelsbolaget E Wedberg & Co
1863 förbyggd i Oscarshamn (H P Carstensson)
1869 inköpt t Brantevik (Nils Persson)
1878 såld t Oskarshamn ( Carl Peter Andersson)
1895 senare hemmahörande i Misterhults socken (samma ägare)
Befälhavare: Nils Persson
1869-1872
Ola Persson
1873-1875
Jeppa Persson
(1876-1878)
LYDIA
343 netto regton
Längd 39,6 m
Bredd 8,2 m
Djup 4,5 m
Signal JKFN
Reg nr 3356
Barkskepp (1899-1905)
1872 byggt i Apenrade (N Jacobsen) döpt t SUAHELI
1883 hemmahörande i Hamburg (Hansing & Co)
1889 såld t Kristiansand (Capt Ch Waxholth) omdöpt till LYDIA
1899 inköpt t Brantevik (O M Holm) för 13.000:-
1905 natten till 18 nov inkom till Mariehamn med eld i lastrummet och riggen kapad. Kondemnerades 29 nov. Fartyget befann sig på resa Gefle – England med trälast
Befälhavare: Per Ingvarsson Norén
1899-1905
LYDIA
158 netto regton
Längd 33,3 m
Bredd 8,0 m
Djup 3,2 m
Signal KDJQ/SKMW
Reg nr 6674
Tremastskonert (1930-1935)
1901 byggd i Faxe (S Kofoed) för rederi i Marstal
1918 såld t Rödbyhavn (J B Svendsen) omdöpt t GRETHE
1921 såld t Skillinge (F E Möller) omdöpt t LYDIA
1922 såld t Viken (O T Lamberg)
1930 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) på offentlig auktion
1935 såld t Skärhamn (Erik Olausson) försedd med motor
1944 såld t Oskarshamn (C O K Svensson)
1946 såld t Jönköping (Rederi AB Freja)
1951 såld t Stockholm (Red AB Lydia)
1952 såld t Göteborg (C A Engström)
1954 sänkt som vågbrytare i Vallda, Halland
Befälhavare: Johan Alfred Karlsson
1830-1935
MARGARETA
54 netto regton
Längd 18,4 m
Bredd 5,2 m
Djup 2,6 m
Signal HMSN
Reg nr 880
Jakt/Galeas (1876-1902)
1858 byggd i Karlshamn (Skeppsbyggm O Bromesson) för rederi i Kivik (M Jönsson) riggad som jakt
1876 inköpt t Brantevik (Ola Pehrsson, Wik)
1882 omtacklad till galeas
1899 ny huvudredare: Lars Nilsson)
1902 såld t Carlshamn (Ingenjör Axel Tengvall)
1906 ny huvudredare: Carl Johan Johansson
1913 upphuggen i Kivik
Befähavare: Ola Persson, Vik
1876-1885
H Persson
1885-1890
N Andersson
1890-1899
Anders Nilsson
1899-1902
MARGARETHA
66 netto regton
Längd 20,0 m
Bredd 5,8 m
Djup 2,6 m
Signal HSPB
Reg nr 355
Skonert (1886-1916)
1859 byggd i Bandholm, döpt “Margrethe”
1886 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) från Bandholm (H J Möller Enke)
1898 ny huvudredare: Thure N Boman
1913 ny huvudredare: Håkan Andersson
1916 såld t Figeholm (Handl Per Johan Andersson)
1920 såld t Sandviken (Gustaf R Andersson)
1926 såld t Östra Ed (B E Frisell)
1931 utrustad med motor om 34 EHK vid Gåshaga varv
1936 omtacklad till galeas
1950 upphuggen
Befälhavare. Thure Nilsson Boman
1886-1905
Jonas Carlsson
1905-1913
Martin Olsson
1913-1916
MARGRETHE
77 netto regton
Längd 19,9 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,8 m
Signal HVMJ
Reg nr 818
Jakt/Galeas (1891-1907)
1860 byggd i Nakskov, Danmark
1891 inköpt t Brantevik (Mårten Andersson)
1897 omtacklad till galeas i Oscarshamn (C Thorén)
1904 ny huvudredare: Per Svensson Ungh
1907 efter att ha varit i kollision med skonerten PRIMOSA av Kalmar, blivit kondemnerad
1907 hemort: Östhammar
1911 inköpt av Joh Lundström & Co och apterad t pråm
Befälhavare: Mårten Andersson
1891-1903
Nils Jönsson
1903-1904
Olof Larsson
1904-1907
MARIA
56 netto regton
Längd 20,9 m
Bredd 5,9 m
Djup 1,9 m
Signal KCMT
Reg nr 6288
Skonert (1920-1943)
1908 byggd i Svendborg för rederi på samma ort (H P Asmusson) döpt till ANNA MARIE
1919 såld t Fredricia (Skeppsmäklare N P Nielsen)
1920 inköpt t Brantevik (Nils Viktor Bengtsson)
1927 utrustad med 35 HK motor
1943 såld t Resö (R L Williamsson)
1950 omtacklad till galeas, såld t Göteborg (A W L Andersson)
1963 lustfartyg ägd av Ove Hansson, Göteborg
Befälhavare: Nils Viktor Bengtsson
1920-1943
MARIA ADELAIDA
399 netto regton
Längd 37,8 m
Bredd 8,1 m
Djup 5,1 m
Signal HSKC
Reg nr 901
Barkskepp (1900-1905)
1857 Byggt i Danzig (J W Klawitter) för rederi på samma ort (Alex Gibsone)
1885 inköpt till Cimbrishamn (L H Sjöström, Hvitemölle
1900 inköpt t Brantevik (Håkan Larsson)
1905 2 juli, efter att ha sprungit läck, övergivits av besättningen i Nordsjön på resa W Hartlepool – Trelleborg
med kol
Befälhavare: Johan Hansson Sjöström, Hvitemölle
1900-1905
MARIA GUSTAFVA
14 nyläster
47 netto regton
Längd 16,4 m
Bredd 4,8 m
Djup 2,4 m
Signal HQKN
Reg nr 428
Jakt (1872-1895)
1839 byggd i Wiken för rederi på samma ort
1853 hemmahörande i Helsingborg (Sjökaptenen P Nilsson)
1861 såld t Falkenberg (Sjökapten Lars Nilsson Lock)
1871 såld t Mellby (skepparen Martin Jönsson)
1872 inköpt t Brantevik (O Nilsson Brandt)
1881 ny huvudredare: sjömannen Jeppa Henriksson
1895 såld t Oskarshamn (Carl Anker Dam)
1903 slopad till pråm
Befälhavare: Ola Nilsson Brandt
1872-1877
Johan Mårtensson Holm
1877-1881
Jeppa Henriksson
1881-1890
Nils Jonas Jansson
1890-1893
Jonas Karlsson
1893-1895
MARIA MARGARETHA
21 netto regton
Längd 13,3 m
Bredd 3,9 m
Djup 1,7 m
Signal —
Reg nr 498
Jakt 1900-1905
1849 byggd i Hasle, Bornholm
1888 sept inköpt t Cimbrishamn (Mårten Persson)
1893 hemmahörande i Hvitemölle (Skeppare Hans Olsson)
1895 förbyggd i Pukavik (byggmästare Karl Johansson) “Fartyget.. är nu att anse såsom nästan nytt”
1900 inköpt t Brantevik (Tufve Mårtensson)
1905 överfört t Simrishamn (Ola Jönsson ensam ägare)
1919 apr såld t Handlanden Nils Rosenqvist
samma år juni såld t Öland
1928 såld t Västervik (skeppare Fabian Karlsson) omdöpt till AGNES och försedd med motor om 10 EHK
1931 sjunkit i Valdemarsviks hamn, senare skrotat
Befälhavare: Ola Jönsson, Cimrishamn
1900-1916
MARIANA
45 netto regton
Längd 17,3 m
Bredd 5,0 m
Djup 2,2 m
Signal HSBG
Reg nr 1057
Jakt (1884-1900)
1860 byggd i Bandholm, Danmark
1884 inköpt t Brantevik (Åboen Nils Mårtensson)
1899 8 juni vid utgående från Påskallavik grundstött, vattenfylld och flytande på lasten inkommit till Oskarshamn
1900 såld t Oskarshamn (A B Petré & Co) för 4.000:-
1903 omtacklad till galeas
1922 AB Petré & Co i likvidation, fartyget sålt till Vestervik och försett med motor om 20 EHK
1928 ny huvudredare: skepparen Eric H Andersson
1946 19 dec, sprungit läck VSV Kungsmans fyr, Bråviken på resa Stockholm – Västervik med last av olja
Befälhavare: Ingvar Persson
1884-1894
Johan Nilsson, Gislöfshammar
1894-1899
MARIE
118 netto regton
Längd 27,1 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,2 m
Signal JGTD
Reg nr 3001
Skonert (1897-1914)
1867 byggd i Nysted (F Sparre)
1896 inköpt t Marstal (R H Rasmussen från Nakskov
1897 febr inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) för 9.500 Dkr
1898 ny huvudredare: Per C Brandtman
1906 ny huvudredare: Sven Petter Larsson
1914 mars såld t Lavansaari (Finland) för 5.500:-. Senare öden okända
Befälhavare: Håkan Tufvesson
1897-1914
MARIE
89 netto regton
Längd 24,4 m
Bredd 6,5 m
Djup 3,0 m
Signal JMQV
Reg nr 4012
Skonert (1902-1913)
1865 byggd på Fanø (Jes Th Hansen af Odden) som METTE för rederi i Nord by, Fanø
1876 såld t Marstal (Albert H Friis)
1895 jan ny redare: Anders E Rasmussen, Marstal
1902 inköpt t Brantevik (Johan Hansson) för 8.500:-
1906 nytt rederi: Ingvar Persson, inköpt för 5.600:-
1913 feb såld t St Anna (F A L Widgar) för 4.000:-
samma år 21 oktober påträffades befälhavarens lik på en holme i Eckerö skärgård, Åland. Fartyget som avgick den 26 september med cementlast tros ha förlist med man och allt
Befälhavare: Anders Widerberg, Viarp
1902-1906
Johan Olsson, Viarp
1906-1910
Wiktor Bengtsson
1910-1913
MARIE
204 netto regton
Längd 35,5 m
Bredd 8,5 m
Djup 3,5 m
Signal KHNM/SKNM
Reg nr 7767
Tremastskonert (1931-1949)
1910 byggd i Troense (Z F Jacobsen) för A/S R S Hansen, Thurø, senare A/S Sejlskibsselskabet Marie
1931 inköpt t Brantevik (Ingvar Persson)
1935 ny huvudredare: Ivar Brange
1936 utrustad med June-Munktell motor om 120 EHK
1949 såld t Bleket (Anders Andersson) för 75.000:-
1959 såld t A Johannison, Karlskrona
1965 upplagd i hemmahamnen, sjunken sedan
1970 v Tjurkö
Befälhavare: Martin Modigh
1931-1943
Erik O Modigh
1943-1949
MARTA
54 netto regton
Längd 19,5 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,5 m
Signal JMFT
Reg nr 3880
Galeas (1901-1911)
1869 byggd i Vikör, Norge (Johannes Baar sen) döpt till MARTHA MARIE
1895 förbyggd vid Haugesund
1901 apr inköpt t Brantevik (Jöns Persson) från Haugesund (Skeppsred O A Knudsen) för 5.500:-
1911 26 apr på resa Köpenhamn – Karlskrona i barlast grundstött å Sturkö i SO kuling under tjocka och blev vrak
Befälhavare: Johan Nilsson,Gislövshammar
1901-1911
MARTINA
51 netto regton
Längd 18,1 m
Bredd 5,2 m
Djup 2,6 m
Signal HSBM
Jakt (1884-1885)
1842 byggd i Norgaarholz vid Glücksburg döpt till DIE HOFFNUNG
1884 jan inköpt t Brantevik (Per Holm) från Köpenhamn (Grosserer H F Christiansen)
1885 natten mellan 6 och 7 strandat i närheten av Hyllekrog på Lollands sydkust på resa Flensburg – Oskarshamn i barlast och blev vrak
Befälhavare: Håkan Mårtensson
1884-1885
MARTINA
158 netto regton
Längd 31,2 m
Bredd 7,8 m
Djup 2,9 m
Signal JLMN
Reg nr 3685
Tremastskonert (1912-1918)
1900 byggd i Figeholm (K J Rockström) döpt t VERA för rederi på samma ort (S Andersson)
1901 såld t Marstal (H M Petersen)
1912 dec inköpt t Brantevik (Jöns Persson) för 14.000:- omdöpt till MARTINA
1918 såld t Råå (Salsåkers Ångsågs AB) för 107.000:-, omdöpt till GUNNEL
1921 23 okt på resa Salsåker – Shorehamn med splitved eldhärjat i Östersjön S om Öland
Befälhavare: Martin Nilsson
1913-1918
MARTINA
131 netto regton
Längd 28,7 m
Bredd 7,2 m
Djup 3,2 m
Signal KBVR
Reg nr 6160
Skonertskepp (1919)
1875 byggd i Marstal (H J Bager) som slätskonerten SALUS för ett partrederi på samma ort (C C Kromann)
1900 omtacklad till bramsegelskonert
1917 såld t Svendborg (A/S Falken) senare Rudkjøbing
1919 aug inköpt t Brantevik (Martin Nilsson) från A/S Sejlskibsrederi “Salus”, Köpenhamn för 55.000:-
1919 9 okt under storm drivit i land i närheten av Svartklubbens fyrplats sedan båda dess ankarkättingar sprungit, samt blivit vrak
Befälhavare: Martin Nilsson
1919
MARY
12 ½ nyläster
43 netto regton
Längd 16,4 m
Bredd 4,5 m
Djup 2,4 m
Signal —
Reg nr 1810
Jakt (1872-1883)
1857 byggd i Glücksburg
1872 aug inköpt t Brantevik (Lars Nilson) tidigare hemmahörande i Steinberghaff
1883 såld t Skillinge (Tufve Nilsson, Ö Hoby)
1895 såld t Köpenhamn (Skibsförer Chr Jensen) omdöpt t LAURA 48
samma år omtacklad t galeas vid Carlshamns Skeppsvarf
1898 inköpt t Jonstorp (Janne Rinaldo) omdöpt t DUFVAN
1899 såld t Stafsinge (Nils Ludvig Andersson)
1903 23 febr såld å auktion i Helsingör, efter att ha kolliderat med skonerten SKÖLDMÖN från Råå och kondemnerats
Befälhavare: Lars Nilsson
1872-1880
Mårten Nilsson
1880-1881
A Kindberg
1882-1883
MATHILDA
8 ½ nyläster
Längd 46 fot
Bredd 17 fot
Djup 5 ½ fot
Signal —
Jakt (1867-1874)
1841 byggd på Kjärrö för rederi i Vik (Mårten Nilsson)
1867 förbyggd på Guevik
samma år inköpt t Brantevik (Per Mårtensson)
1875 såld t Cimbrishamn (Mårten Skog, Nöbbelöv)
1881 samma hemort, ny huvudredare: Tufve Nilsson)
1883 samma hemort, ny huvudredare: Nils Olsson Damgren
1894 på grund av ålder och skröplighet ej vidare använd till sjötjänst. Slopad
Befälhavare: Per Mårtensson
1867-1874
MATHILDA
33 netto regton
Längd 14,7 m
Bredd 4,6 m
Djup 1,7 m
Signal —
Reg nr 4696
Galeas (1907-1917)
1890 inköpt t Aerøkiøbing från Kiel som FRIEDERIKE (tidigare öden okända) – jaktriggad
1896 såld t Rasmus Mortensen, Marstal – omdöpt till DANNEBROG
1900 omtacklad till galeas i Marstal (N Petersen) omdöpt t MATHILDE
1907 inköpt Brantevik (Johan Anderberg) från Aarhus
1917 såld t Västervik (K E G Joahnsson) för 2.000:-
1930 utrustad med motor om 12 HK (fram till 1949 flera olika rederier i Västervik)
1949 sålt t Stockholm (Fabrikör T Sjölund) omdöpt t MANANA
1954 struken i fartygsregistret
Befälhavare: Tufve Larsson
1907-1917
MATHILDA
142 netto regton
Längd 29,9 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,4 m
Signal JSPF
Reg nr 5303
Tremastskonert (1912-1917)
1871 byggd i Faaborg (R Dyreborg) för rederi på samma ort, tacklad som brigantin och döpt till DANMARK
1901 ombyggd och omtacklad i Assens (Julius Christoffersson)
1912 mars inköpt t Brantevik (Jöns Persson) för 11.000:-
1917 okt strandat vid Aarhus, sedan ankarna draggat. Fartyget var på resa Härnösand – Aarhus med trä
Befälhavare: Kristian Wikström
1912-1915
Olof Larsson
1915-1917
MAURITZ
211 netto regton
Längd 33,1 m
Bredd 8,6 m
Djup 3,5 m
Signal JNGR
Reg nr 4159
Barkskepp (1902-1905)
1857 byggd i Lormont, Frankrike, döpt t JEAN MAURICE, på 1880-talet inköpt till Norge och
1891 hemmahörande i Christiansand (H C Andersen)
1894 såld t Kragerö (C Morland & Co)
1902 inköpt t Brantevik (Thure N Boman) för 4.500:-
1905 okt på resa Rostock – Gefle grundstött vid Eggegrund. Kondemnerad och såld till upphuggning
Befälhavare: Frans Henrik Nordström
1902-1905
MERCUR
110 netto regton
Längd 26,6 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,2 m
Signal JPHG
Reg nr 3189
Skonert (1898-1910)
1868 byggd i Rudkiøbing (S E Boas) för rederi på samma ort
1898 inköpt t Brantevik (Håkan Andersson) för 8.000 Dkr
1910 jan såld t Hälsingborg (John Åkeson)
samma år apr såld t Arholma (Johan C Lindström) för 1.700:-
1913 såld t Blidö (Kronolots Carl E Nordqvist) för 3.050:-
1921 förändrad till pråm
Befälhavare: Mårten Persson
1898-1910
MINA
37 netto regton
Längd 15,7 m
Bredd 4,6 m
Djup 2,0 m
Signal —
Reg nr 1042
Galeas (1892-1896)
1847 byggd i Barth (Tyskland) som slup
1882 inköpt t Matvik (S Olsson) omtacklad till galeas
1892 mars inköpt t Brantevik (Nils Henriksson)
1896 29 okt på resa Karlshamn – Cimbrishamn kantrat varvid kocken (Karl J Magnusson, Karlskrona) omkom. Övriga två besättningsmedlemmar upptogs av skonerten Engelbreckt från Bergkvara följande dag
Befälhavare: Nils Henriksson
1892-1896