

ABRAHAM
130 netto regton
Längd 31.0 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,5 m
Signal HRMS
Reg nr 5349

Skonertskepp (1924-1928, 1930)
1879 byggt i Karlshamn (D R Andersson) som fullriggade skolskeppet ABRAHAM RYDBERG
1912 såld till Länna (A W Johansson) omriggad till barkskepp
1913 omtacklad till skonertskepp vid Furusund
1924 inköpt t Brantevik (Nils T. Brandtman) för 6.000:-.
1928 såld till Fortuna (Hilding Pålsson) för 4.500:-
1929 utrustad med motor (80 HK) nedriggad till tremastskonert
1930 återköpt till Brantevik (L.O.Larsson) för 9.500:-.
1930 25 dec strandat vid Saltholm, införd till Köpenhamn.
1935 såld t Kalfsund, sänkt som brygga vid Hälsö
Befälhavare: Arnold Persson
1924-28, 1930


AGDA
266 netto regton
Längd 31,3 m
Bredd 8,7 m
Djup 4,4 m
Signal JGGM
Reg nr 2734

Barkskepp (1900-1905)
1852 byggt i Korsør (S C Hansen) som HELGESEN
1895 såld t Hvitemölla (Lars H Sjöström) 7.650:-
1900 såld t Brantevik (Håkan Larsson)
1905 såld t Wårdö, Åland (L.V.Karlsson) för 4.000:-
1907 inköpt t Istorp, Älvsb län omriggat t skonertskepp
1908 såld t A/S Island-Faerø, Köpenhamn, kondemnerat i Blyth samma år
Befälhavare: Thomas Thomasson,
Oskarshamn 1895-1905


ACTIV
95 netto regton
Längd 21,0 m
Bredd 5,9 m
Djup 2,7 m
Signal HFKP
Reg nr 889

Skonert (1896-1900)
1870 byggd i Timmernabben (J Nordström) för P Hall, Kivik
1896 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg)
1900 såld t Mönsterås (C A Cedergren) för 6.000 kr
1915 4 okt kantrat i S.Östersjön, infört t Ystad, kondemnerat
Befälhavare: Johan Anderberg
1894-1900

ALBERT
71 netto regton
Längd 19,9 m
Bredd 5,6, m
Djup 2,7 m
Signal HJLQ
Reg nr 416

Skonert (1872-1900)
1857 byggd i Carlshamn (O Bengtsson) för P Andersson, Höganäs
1872 inköpt t Brantevik (Tufve Ingvarsson)
1900 såld t Mönsterås (C A Bergström) för 4.250 kr
1915 inköpt av Carl Anderssons Ångvedssågeri, Stockholm, nedhuggen t pråm
Befälhavare: Tufve Ingvarsson
1872-1889
Ludvig Jeppsson
1889-1890
Nils Olof Ingvarsson
1890-1900


ALBIN
200 netto regton
Längd 32,1 m
Bredd 7,4 m
Djup 3,6 m
Signal HNVS
Reg nr 1253

Skonertskepp (1910-1915)
1877 byggt i Timmernabben (C Nilsson) för rederi i Höganäs
1899 hemmahörande i Arildsläge (Chr Larsson)
1904 såld t Hälsingborg (Anders Nilsson)
1910 inköpt t Brantevik (Jeppa Persson)
1915 såld t Halmstad (G K Persson)
1916 såld t Norrsundet (Rederi AB Norrsundet)
1916 21 nov övergivet i Nordsjön, inbogserat till Esbjerg, kondemnerat.
Befälhavare: Henrik Persson
1910-1912
Jeppa Persson
1912-1913
Per Botvid Persson
1913-1915


ALDEBAREN
266 netto regton
Längd 37,3 m
Bredd 8,3 m
Djup 3,4 m
Signal HSFC
Reg nr 3659

Skonertskepp (1900-1911)
1884 byggt i Timmernabben (C Nilsson) för C A Bank & Co, Hälsingborg
1890 såld t Norge (A/S Alderbaren, Möde)
1900 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 22.000:-
1911, 20 sept, strandat utanför Wasa, Finland, på resa Klagshamn-Luleå med cement. Kondemnerat
Befälhavare: Anders Nilsson
1900-1908
Frans H Olsson
1908-1911


ALFHEIM
77 netto regton
Längd 24,5 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,7 m
Signal JLVP
Reg nr 3808

Galeas (1901-1917)
1871 byggd i Kvindherred, Norge 1871
1901 inköpt till Brantevik (Jöns H Brandt) från Stavanger för 12.750 N kr
1917 Såld t Tjörnökalf (Gustaf Larsson) för 13.500:-
1918 18 okt strandat S om Simrishamn, totalt vrak.
Befälhavare: Nils Olsson Hedberg
1901-1917


ALFHILD
77 netto regton
Längd 24,7 m
Bredd 5,9 m
Djup 2,4 m
Signal HRNV/SJPR
Reg nr 815

Skonert (1900-1916)
1883 byggd i Timmernabben (C Nilsson) för rederi på samma ort (Handl Sven Olsson)
1885 såld t Skillinge (Per Olsson, Hofby)
1900 inköpt t Brantevik (T N Tufvesson)
1916 såld t Oskarshamn (Gustaf L Wijkströms Trävaru AB)
1923 såld t Westervik (Otto Andersson)
1925 såld t Viken (Martin Aron Olsson) utrustad med 20 EHK motor
1930 såld t Sölvesborg (B Österberg)
1938 såld t Kållandsö (K J S Svensson) omtacklad t galeas 1940
1959 upphuggen
Befälhavare: Tufve Nilsson, Oskarshamn
1900-1916
Nils Nilsson
1910-1916


ALVA
24 netto regton
Längd 16,4 m
Bredd 4,9 m
Djup 1,8 m
Signal —
Reg nr 6280

Galeas (1920-1930)
1888 byggd i Assens (H Christoffersen) som OLGA
1897 såld till Aalborg
1917 såld t Kalundborg (Lars Andersen,) København
1920 inköpt t Brantevik (Alfred Karlsson) för 15.230:-
1930 såld t Böda (Isak P Walberg)
1938 såld t Vättershaga, omriggad t jakt med motor
1948 såld t Hjo (A E Larsson)
1949 använd som bombmål av Flyget, Karlsborg
Befälhavare: Alfred Karlsson
1920-1930


AMANDA
91 netto regton
Längd 24,8 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,6 m
Signal HTVD
Reg nr 357

Skonert (1889-1900)
1889 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Brantevik (Tufve Ingvarsson)
1900 såld t Figeholm (Robert Pettersson)
1919 såld t Blidö (C J Österman)
1941 såld t Kragerö, Norge
slutligt öde okänt
Befälhavare: Tufve Ingvarsson
1889-1900


AMANDUS
53 netto regton
Längd 20,0 m
Bredd 5,7 m
Djup 2,1 m
Signal HCDL
Reg nr 636

Skonert (1879-1884)
1867 byggd vid Kårö, Kalmar län (S J Pettersson) för rederi i Vestervik (L J Johansson)
1877 inköpt t Brantevik (S A Bengtssson, Simrishamn)
1884 såld t Misterhult (C A Carlsson)
1902 nytt rederi samma hemort (C P Åström)
1906 strandat V om Sandhammaren den 19 april
Befälhavare: Nils Nilsson
1879-1880
Tufve Nilsson
1881-1884


AMAZONE
294 netto regton
Längd 36,9 m
Bredd 8,1 m
Djup 3,9 m
Signal JHLQ
Reg nr 3140

Brigg (1898-1916)
1876 byggd i Brake, Tyskland (T Nicolai) för rederi i samma stad (J H Nicolai & Co)
1893 inköpt av Herman R Lassen, Hamburg från Oldenburg
1898 inköpt t Brantevik (Per Ingvarsson) för 16.650:-
1916 såld t Malmö (Ture Hillersröm) Red AB Amazone
1921 såld t Danmark, Egernsund (Schulte & Schumann)
1924 upphuggen
Befälhavare: Johan Persson Pataholm
1898-1916


AMELIA
79 netto regton
Längd 26,0 m
Bredd 7,1 m
Djup 2,4 m
Signal JCSM
Reg nr 1409

Skonert (1913-1918)
1894 Byggd i Sövesborg (C A Johansson) för rederi i Råå
1899 såld t Skillinge (Johan P Lundgren)
1902 såld Danmark, Lemvig (Anders Petersen)
1909 såld t St Anna (J G Andersson)
1913 inköpt t Brantevik (Ingvar Persson)
1918 såld t Stenkyrka (Johan Pettersson)
1941 7 nov strandat V om Samsø, införd till Svendborg men kondemnerad. Senare reparerad och satt under dansk flagg.
Befälhavare: Wiktor Bengtsson
1913-1918


AMELIA
111 netto regton
Längd 28,8 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JMRS
Reg nr 4026

Skonert (1913-1933)
1902 Byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Skillinge (Johan Petter Lundgren)
1913 inköpt t Brantevik (Jeppa Pehrsson)
1933 såld t Helsingborg (C Edson), blivit avriggad och upphuggen
Befälhavare: Thure Christoffersson
1913-1933


AMOR
138 netto regton
Längd 30,8 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,3 m
Signal JFTP
Reg nr 2667

Skonert (1904-1906)
1869 byggd i Troense (C R Møller) för rederi i Svendborg och sysselsatt i fart på Västindien och S Amerika
1895 inköpt t Smyge (Ola Nilsson)
1898 såld t Mölle (John Larsson)
1904 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson)
1906 såld t Vätö (Konrad G A Blanck)
1917 såld t Björknäs AB och senare apterad till pråm
1926 sänkt som brygga vid Nordmalings Ångsågs AB, Rundvik
Befälhavare: Mårten Nilsson
1904-1906


AMY
35 netto regton
Längd 19,5 m
Bredd 5,8 m
Djup 1,9 m
Signal HSPL
Reg nr 1855

Jakt (1884-1906)
1856 byggd i Thisted som KJERSTINE MARIE
1886 inköpt t Brantevik (Per Holm) omdöpt t AMY
1906 såld t Källa, Öland (N A Petersson)
1908 såld t Kåseberga (Magnus Berg) omriggad t galeas
1913 såld t Påskallavik (Magnus Nilsson)
1930 hemmahörande i Drag (G R Johansson)
1959 såld t Kalmar (T Nrandt) och flyter kanske än som lustfartyg
Befälhavare: Håkan Mårtensson
1884-1899
Tufve Mårtensson
1899-1906


ANGELIKA
50 netto regton
Längd 19,0 m
Bredd 5,3 m
Djup 1,9 m
Signal HQJB
Reg nr 1015

Skonert (1884-1903)
1877 byggd vid Elmshorn, Tyskland som galeas
1880 inköpt av J D Björkegren, Simrishamn
1884 inköpt t Brantevik (Per Mårtensson) omriggad t skonert 1899 nytt rederi (Johan Anderberg) i Brantevik
1903 såld t Falkenberg (Nils L Andersson) f 4.000 kr
1922 såld t Särdal, Halland län (Ernst B Bengtsson) senare hemmahörande i Halmstad
1938 upphuggen vid Kållandsö
Befälhavare: Måns Olsson
1884-1892
Martin Olsson
1892-1899
Martin Hansson
1899-1903


ANNA
22,5 nyläster
66 netto regton
Signal HJQB

Skonert (1872-1881)
1872 byggd i Karlshamn (D R Andersson) för rederi i Brantevik (Nils Tufvesson)
1881 natten 5 nov kantrade och sjönk i Vesterviks skärgård. Hela besättningen omkom
Befälhavare: Nils Tufvesson
1873-1875
Jeppa Tufvesson
1875-1880
Per Tufvesson
1880-1881


ANNA
22,2 netto regton
Längd 46 fot
Bredd 13 fot
Djup 6 fot

Jakt (1882-1887)
1847 byggd i Kiel
1871 inköpt t Råå (Jonas Olsson)
1872 såld t Ystad (A Jeppsson)
1880 inköpt t Simrishamn (Nils Eriksson)
1882 inköpt t Brantevik (skeppare Ola Persson)
1887 feb såld t Sternö (Per Persson Jonasson) för 1.500 kr. Slutligt öde okänt
Befälhavare: Ola Persson
1882-1887


ANNA
404 netto regton
Längd 38,2 m
Bredd 8,9 m
Djup 5,1 m
Signal HVMK
Reg nr 371

Barkskepp (1891-1896)
1874 byggt i Rostock (J Möller) för firma J C Thorman i Wismar, döpt till ANNA THORMAN
1891 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) för 20.200 Rmk
1896 14 juni överseglat av engelska ångaren SARDINIA i Nordsjön. Besättningen upptagen av ångaren
Befälhavare: Håkan Larsson
1891-1896


ANNA
143 netto regton
Längd 26,7 m
Bredd 7,7 m
Djup 2,9 m
Signal —
Reg nr 1334

Skonert (1896)
1883 byggd i Luvi, Finland, döpt till IDA för rederi i Luvi
1884 inköpt t Malmö (Johan G E Walldow) för 3.500 Mk
1895 dec inköpt t Brantevik ( Nils Jönsson Simrislund)
1896 6 aug vattenfylld Ö om Gotska Sandön, införd till Karlskrona, Kondemnerad
5 sept såld å off auktion till Karlskrona (A Ekedal)
1900 Såld till Skillinge (Husegaren Sven Tufvesson)
1902 upphuggen i Köpenhamn
Befälhavare: Nils Jönsson, Simrislund
1896


ANNA
152 netto regton
Längd 30,0 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,5 m
Signal HDQV
Reg nr 803

Skonert (1897-1906)
1863 byggd i Karlshamn (D R Andersson) för rederi i Nyhamn (Peter Nilsson Horndal)
1897 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson) f 7.350 kr
1898 ny huvudredare (Johan Jönsson)
1907 såld t Fångö, Östergötland (Aug E Pettersson)
1911 hemort: Norrtelje (Johan E Ericsson)
1916 16 okt avgått Travemunde destinerad till Svartvik därefter ej avhörd (Troligen krigsförlist)
Befälhavare: Bengt Jönsson
1897-1906


ANNA
191 netto regton
Längd 29,6 m
Bredd 8,4 m
Djup 3,6 m
Signal JQKM
Reg nr 4701

Skonert (1907-1915)
1894 byggd i Uppgriewe, Ryssland (J Stradineck) som SIBENS för J Puhlin & Co, Riga
1907 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) för 11.750:-
1915 såld till Danmark för 13.000:- , slutlig öde okänt
Befälhavare: Nils M Bengtsson,
Skillinge, 1907-1915


ANNA
204 netto regton
Längd 37,6 m
Bredd 8,1 m
Djup 3,2 m
Signal JQTV
Reg nr 4833

Skonertskepp (1908-1914)
1885 byggt i Maitland, Nova Scotia (Putman Brothers) Tacklad som brigantin döpt till MAN ZU. Inköpt samma år av J H L Wilckens, Hamburg
1891 såld till S Lindoe i Haugesund, Norge omdöpt t KVIK
1898 liggande i Rio Grande do Sul, Brasilien såld t Marstal (Niels Petersen) för 19.000 Dkr
1904 såld t Nykøbing (F L Knakkengaard) för 18.000 Dkr. Omtackad t 3 msk
1908 inköpt t Brantevik (Johan Jönsson) för 15.250 Dkr
1914 19 sept kl 7 em övergavs i Nordsjön på resa Poole-Köpenhamn med porslinslera sedan den i hårt väder sprungit läck och vattenfyllts
Befälhavare: Bengt Jönsson
1908-1910
Frans E Olsson
1910-1913


ANNA
156 netto regton
Längd 30,9 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,5 m
Signal KGFT
Reg nr 7353

Tremastskonert (1927-1933)
1906 byggd på Thurø (J Ph Jørgensen)
för rederi med skeppsbyggmästaren som huvudredare. Döpt t PRIMULA
1927 inköpt Brantevik (Johan Jönsson) omdöpt t ANNA
1931 ny huvudredare: Tufve Mårtensson
1933 såld t Nordvik (R A Olausson)
1949 såld t Skärhamn (P A Hamnefjäll)
1952 18 aug strandade på Lillegrund NO Fyns Hoved och sprang läck. Senare införd till Odense. Kondemnerad
Befälhavare: N E Nilsson
1827-1931
Nils A Persson
1931-1933


ANNA HEDDA
13,5 nyläster
45,2 netto regton
Längd 16,3 m
Bredd 5,1 m
Djup 2,5 m
Signal HJGF

Jakt (1871-1888)
1852 byggd i Falkenberg (P Jacobsson) för rederi i Höganäs (A Svensson)
1867 samma hemort, huvudredare: Sven Andersson
1869 samma hemort, huvudredare: Magnus Lindgren
1871 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson)
1888 såld t Malmö (Frans Olsson)
1889 försåld å offentlig auktion i Randers för bodmerilån. Senare öden okända
Befälhavare: Olof Olsson
1871-1874
Jeppa Larsson
1874-1878
Per Nilsson
1878-1887
Tufve Nilsson
1887-1888


ANNA JOHANNA
35 netto regton
Längd 14,9 m
Bredd 4,9 m
Djup 2,2 m
Signal —
Reg nr 1077

Jakt (1889-1894)
1849 byggd i Nyhamn, Malmöhus län (B L Källsson) för rederi på samma ort (Johan Tambo)
1862 hemmahörande i Höganäs (Petter Johansson)
1881 inköpt till Cimbrishamn (Ola Thorson, Hvitaby)
1884 jan inköpt t Skillinge (Lars Henriksson)
1886 såld t Ystad (Alfred Niklasson)
1889 inköpt t Brantevik (Mårten Jönsson) upphuggen i Pukavik (troligen 1894)
Befälhavare: Mårten Jönsson
1889-1894


ANNA CHRISTINA
9 nyläster
28,3 netto regton
Längd 43,7 fot
Bredd 16,3 fot
Djup 6,9 fot

Jakt (1875-1879)
1841 byggd i Viken för rederi på samma ort (Johannes Smitt) 1867 förbyggd i Jernavik. Såld t Ronneby (A M Borlander)
1875 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson) ej assurerad i Hoppet 1879 28 augusti på resa Flensburg-Cimbrishamn i barlast sprungit läck och övergivits 5 à 6 sjömil utanför Ystad. Besättningen upptagen av tysk ångare
Befälhavare: Lars Olsson
1875-1879


ANNA LOVISA
10,9 svåra läster
24 netto regton
Längd 12,6 m
Bredd 4,9 m
Djup 1,7 m
Signal —
Reg nr 722

Jakt (1856-1887)
1856 byggd på Hallö (Anders Truelsson) för ett rederi på Brantevik (Ingvar Nilsson)
1879 nytt rederi, huvudredare: Per Mårtensson
1883 nytt rederi, huvudredare: Per Nilsson
1889 såld t Skillinge (Per Mårtensson)
1893 såld t Ystad (Magnus Berg) för 1.500 kr
1897 såld t Kåseberga (Carl Anton Westerlin)
1903 25 juni på resa Karlshamn-Ystad med björkved strandat vid Hammars backar, Kåseberga
Befälhavare: Ingvar Nilsson
1857-1874
Ingvar Ingvarsson
1874-1879
Nils “Löfqvist” Persson
1879-1883
Mårten Jönsson, Gislövshammar
1883-1889


ANNA MARIA
61 netto regton
Längd 18,3 m
Bredd 5,3 m
Djup 2,5 m
Signal HSNP
Reg nr 381

Galeas (1886-1899)
1846 byggd på Turø, förbyggd 1868 i Svendborg
1886 inköpt t Brantevik (Nils Tufvesson)
1898 nytt rederi, huvudredare: Jöns Persson
1899 3 nov strandat vid Løgstør, Danmark
Befälhavare: Jöns Persson
1886-1891
Nils Nilsson, Simrishamn
1891-1898
Ola Olsson
1898-1899


ANNA MARIA
9 nyläster
28 netto regton
Längd 14,1 m
Bredd 4,9 m
Djup 1,9 m
Signal —
Reg nr 406

Jakt (1876-1893)
1856 byggd vid Tosteberga, Blekinge (I Lamber) för rederi på samma ort (Ola Larsson)
1876 inköpt t Brantevik (Lars Jönsson) och förbyggd i Jernavik (Mattis Jönsson)
1883 såld t Simrishamn (Nils Nilsson)
1889 inköpt t Brantevik (Jeppa Persson)
1891 nytt rederi, huvudredare: Johan Anderberg
1893 såld t Simrishamn (Handl Anders Jönsson)
1894 såld t Kivik (Nils Olsson)
1896 upphuggen i Kiviks hamn och såld å auktion
Befälhavare: Lars Jönsson
1876-1883
Pehr Nilsson
1889-1891
Jeppa Persson
1891-1892
Nils Nilsson
1892-1893


ANNA MARIA
53 netto regton
Längd 17,8 m
Bredd 5,2 m
Djup 2,6 m
Signal HQPG
Reg nr 1039

Jakt/Skonert (1880-1901)
1849 byggd i Rönne för danskt rederi
1880 inköpt t Brantevik (Henrik Mattson Cimbris)
1889 omtacklad till Skonert i Oskarshamn (C Thorén), huvudredare: H Henriks son
1901 såld t skibsfører C Mathiesen, Dragør, slutligt öde okänt
Befälhavare: Håkan Henriksson
1880-1901


ANNA SOFIA
14 nyläster
44 netto regton
Längd 17,9 m
Bredd 5,5 m
Djup 2,2 m
Signal HQSP
Reg nr 941

Slup/Skonert (1874-1897)
1860 byggd i Karlskrona för J L Strandberg, Styrsö
1874 inköpt t Brantevik (Olof Olsson) från G Skonberg, Göteborg
1876 nytt rederi, huvudredare Tufve Ingvarsson
1881 nytt rederi, huvudredare Lars Ingvarsson, omriggad till skonert i Timmernabben (C Nilsson)
1890 10 sept påseglad vid Drogden av okänt fartyg. Inkom till Köpenhamn med stormasten knäckt
1897 1 december grundstött utanför Christianopel på resa Wismar – Björnö med gödning. Vrak
Befälhavare: Olof Olsson
1874-1876
Per Ingvarsson
1876-1881
Jeppa Ingvarsson
1881-1882
Lars Ingvarsson
1882-1887
Jeppa Persson
1887-1891
Per Persson, Gislöv
1887-1897


ANNETTE
87 netto regton
Längd 24,2 m
Bredd 6,6 m
Djup 2,9 m
Signal JKVB
Reg nr 3534

Skonert (1901-1915)
1872 byggd i Rudkjøbing (S Boas) döpt till HARBOE för Jens M Hansen, Marstal
1895 såld t Köpenhamn (S Davidsen) omdöpt t ANNETTE
1899 inköpt t Råå (Måns Larsson) för 9.000:-
1901 inköpt t Brantevik (Ola M Holm) för 10.210:-
1915 såld till Visby (Handl Nils Friberg
1929 försedd med 40 HK motor
1931 15 december grundstött vid Kappelshamn på resa Stockholm-Visby med styckegods
Befälhavare: Ola Thorsson, Hvitemölla
1901-1915


ANNY
187 netto regton
Längd 32,7 m
Bredd 8,0 m
Djup 3,6 m
Reg nr 7349

Tremastskonert (1927-1928)
1914 byggd på Thurø (J Ph Jørgensen) för rederi på samma ort (R S Hansen) döpt t CONFIDENCE
1927 inköpt i Brantevik (Johan Jönsson) för 28.500 kr
1928 11 september strandat vid Norrskär, Vasa skärgård på resa Gotland – Holmsund med kalksten. Kondemnerat
Befälhavare: Olof Bernhard Olsson
1927-1928


ANTON
61 netto regton
Längd 19,2 m
Bredd 5,0 m
Djup 2,2 m
Signal HTNP
Reg nr 370

Galeas (1889-1904)
1866 byggd i Kiel som jakt
1889 april inköpt t Brantevik (Tufve Ingvarsson) liggande i Flensburg
1902 samtliga andelar inköpta av befälhavaren
1904 8 maj påseglat av okänd ångare vid Saltholm, Öresund, inbogserat till Malmö och kondemnerat
Befälhavare: Lars Håkansson
(1899-1904)


ARKEN
187 netto regton
Längd 33,0 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,4 m
Signal HSFG
Reg nr 345

Skonert (1899-1920)
1884 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi på samma ort, huvudredare Johan Erik Hagström
1899 mars inköpt t Brantevik (Per Mårtensson) för 18.000:-
1916 nytt rederi, huvudredare: Ingvar Persson
1920 såld t Halmstad (V konsul G Scheele) för 29.000:-
1920 9 nov strandat vi Højens fyr på Jylland på resa Dysart – Falkenberg med kol
Befälhavare: Bengt Olsson
1899-1916
Alfred Månsson
1916-1919
Arnold Persson
1919-1920


ASTA
70 netto regton
Längd 23,5 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,4 m
Signal JLHB
Reg nr 3642

Skonert (1899-1902)
1877 Byggd i Aalborg (Søren L Sørensen) för H Sørensen, Nykøbing, Mors. senare huvudredare A H Schade samma ort
1899 inköpt t Brantevik (Per Ingvarsson) från H P Andersson, Lemvig för 8.200 Dkr
1902 såld t Grundsund (Axel Torgersson)
1905 såld t Gullholmen (Viktor Jacobsson)
1912 såld t Barsebäck (Olof H Wickman)
1917 såld t Skillinge (Emil Lundgren) för 14.750:-
1922 såld t Hällevik (Mattis Mattsson) för 5.750:-
1926 10 okt förlist vid Hällevik på resa Bergkvara – Köpenhamn
Befälhavare: Nils Olof Ingvarsson, Kvarnby
1899-1901
Nils Nilsson, Simrishamn
1901-1902


ASTRID
57 netto regton
Längd 24,2 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,6 m
Signal JMDL
Reg nr 3856

Galeas (1901-1916)
1874 byggd i Bergen som jakten ANNA DOROTHEA på 1890-talet redad av P Haestad, Haugesund
1901 inköpt t Brantevik (Nils Mårtenson, Simris) från skibsfører A.Eide Stavanger för 8.000:-
1916 såld t Timmernabben (Gustaf Löfström) för 16.000:-
1919 såld t Föra (Emil Johnsson)
1921 19 dec strandat på Fårö på resa Södertälje – Gotland i barlast
Befälhavare: Per Henriksson
1901-1916


AUGUSTA
59 netto regton
Längd 18,8 m
Bredd 5,9 m
Djup 2,5 m
Signal HRKD
Reg nr 1003

Galeas (1883-1899)
1841 byggd i Flensburg som jakt
1883 inköpt t Brantevik (Henrik Mattsson) omtacklad vid Karlshamns Skeppsvarf samma år
1890 nytt rederi, huvudredare Per Henriksson
1897 nytt rederi, huvudredare: Kristian Wikström
1899 2 maj sprungit läck och satts på land vid Darserort, på resa Bornholm – Rendsburg med stenlast
Befälhavare: Henrik Mattsson
1883-1890
Per Henriksson
1890-1898
Magnus Månsson
1898-1899


AUGUSTA
88 netto regton
Längd 22,0 m
Bredd 6,5 m
Djup 2,9 m
Signal HDSB
Reg nr 1992

Skonert (1884-1891)
1847 byggd i Gefle (Lars Aug Bång) för handlanden Carl Johan Salholm på samma ort, döpt t ORION
1849 såld t Malmö (Grosshandl M Flensburg)
1861 förbyggt i Malmö av J Bonnesen
1871 såld t Trelleborg (konsul J Aigel-dinger)
1873 inköpt t Simrishamn (Handl Christian Ekman)
1880 såld t Oskarshamn (Anton V Cornelius)
1882 förbyggd av skeppsbyggmästare C Thorén, värderat till 2.000 kr före rep och 7.000 kr efter rep. Samma år såld t Svanshall (Sven O Bülow)
1884 inköpt t Brantevik (Ola Larsson) som AUGUSTA
1891 såld t Oxhalsö (Carl Johan Söderman) hemort: Blidö
1899 såld t Gryt (A Wilh Langström)
1907 inköpt av H G Söderbergs Import AB, Stockholm och avriggad till pråm
Befälhavare: Nils Persson
1884-1891


AXEL
61 netto regton
Längd 21,6 m
Bredd 5,6 m
Djup 2,4 m
Signal HNFG
Reg nr 42

Skonert (1878-1899)
1876 byggd i Jernavik av skeppsbyggnadsmästare M Jönsson för M Magni på samma ort
1878 inköpt t Brantevik (Lars Nilsson)
1897 eldhärjat i Rostock och kondemnerat, senare sålt till Georg Blanck, Wismar
1898 april åter inköpt t Brantevik av Martin Håkansson
1899 såld t Norrtelje (Gustaf Adolf Lundberg)
1904 såld t Nyköping (Gottfrid Adolf Persson)
1908 såld t Källa, Öland
1911 avmastad och använd som pråm i Södertälje hamn
Befälhavare: Lars Nilsson
1878-1880
Per Nilsson
1880-1885
Mårten Nilsson
1885-1888
Lars Ingvarsson
1888-1892
Adrian Nilsson
1892-1897
Martin Håkansson
1898-1899


AXEL
40 netto regton
Längd 17,6 m
Bredd 5,4 m
Djup 2,3 m
Signal HNRP
Reg nr 4113

Skonert (1905-1916)
1877 byggd vid Landskrona Varfs AB (P Avenstorp) för varvsbolagets egen räkning, döpt till AXEL
1892 såld t Danmark, omdöpt t WALDEMAR
1903 jan inköpt t Smyge (A B Andersson) från Köpenhamn (Skibsfører L Nielsen) åter döpt t AXEL
1905 inköpt t Brantevik (Sven Petter Larsson)
1916 såld t Oskarshamn (Handl Albert Johansson)
1918 såld t Stockholm, flera transaktioner samma år
1919 8 aug sjunket i öppen sjö på resa Stockholm – Gotland med stenkol
Befälhavare: Lars Håkansson
1905-1909
Per Henrik Larsson
1909-1916
