Sjöfartsmuseet Hoppet

Sjöfartsmuseet Hoppet

  • Hem
  • Om museet
    • Introduktion
    • Historik
  • Hitta hit
  • Skeppslistor för Brantevik
  • Bildgalleri
  • Evenemang på museet
  • Stödföreningen
    • Om stödföreningen
    • Nyheter
  • Styrelse
  • In English
    • Introduction
    • History
    • List of ships. In Swedish
    • Picture gallery
    • Find us

Segelfartyg P, Q, R

PAUL EMIL

168 netto regton
Längd 29,9 m
Bredd 6,8 m
Djup 3,5 m
Signal HVCM
Reg nr 852

Skonert (1890-1900)

1863 byggd i Kiel, döpt till POUL EMIL
1881 april såld från Svendborg till Marstal (Fredrik Krull Hansen) för 7.120 Dkr
1890 mars inköpt t Brantevik (Lars Jönsson) för 10.500:-
1900 såld t Bergkvara (Handl Gottfrid Weinhardt)
1907 7 aug strandat 2 mil syd om Ratan under SO storm på resa Flensburg – Dalkarlså med barlast

Befälhavare: Ingvar larsson
1890-1896
Ludvig Jeppsson
1896-1900

PETTER

20 ½ nyläst
63 netto regton
Längd 20,4 m
Bredd 6,1 m
Djup 2,2 m
Signal HCDV
Reg nr 2114

Skonert (1875-1902)

1868 Byggd i Bergqvara (Olof Nilsson) för rederi i Carlskrona (Skeppsklareraren Carl P Qvarfoth)
1875 inköpt t Brantevik (Ingvar Olsson)
1902 såld t Carlshamn (Sjöman Aug Jönsson)
1905 såld t Viken (Göran Sonesson)
1911 såld t Halmstad (Carl A Svensson)
1918 såld t Norrköping och senare Linköping
1920 såld t Västerås (skepparen John Pettersson)
1923 mars övertagen av Olsson & Appelqvist AB, Värtan Stockholm för koltransporter inom hamnområdet, som pråm

Befälhavare: Ingvar Olsson
1875-1902

RAPID

101 netto regton
Längd 25,4 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,6 m
Signal HCNC
Reg nr 2002

Skonert (1904-1912)

1868 byggd vid Figeholm (A P Andersson) för rederi på samma ort (M Wykman)
1870 såld t Carlshamnn (J H Hultman)
1885 inköpt t Cimbrishamn (Ola Thomasson) från Olseröd (skepparen Nils Svensson) för 5.500:-
1900 såld t Cimbris (Lantbrukaren Per Jönsson) f 10.000:-
1904 mars inköpt t Brantevik (Johan Anderberg) för 6.050:-
1912 16 nov ombordlade på Östersjön N om Kristiansö med barken SPEKULATION av Slite. Rapid, som var på resa Räfsö – Mariager med trä, måste överges. Vraket inbogserades senare till Kristiansö, där det kondemnerades

Befälhavare: Martin Hansson, Gislöf
1904-1912

ROBERT

19,15 svåra läster
37 netto regton
Längd 52 ½ fot
Bredd 16,3 fot
Djup 6,6 fot
Signal —

Slup (1876-1885)

1847 byggd vid Kolboda (Herman Olsén) för rederi i Carlskrona (Hemmansegaren Carl Petersson, Hagbytorp)
1863 inköpt t Kivik (M Frennesson)
1876 inköpt t Brantevik (Handl Carl P Sjögren, Cimbrishamn)
1881 ny huvudredare Nils Månsson
1885 28 oktober, totalförlist

Befälhavare: Nils Månsson
1876-1885

ROSENKLIPPE

130 ton regton
Längd 28,7 m
Bredd 6,9 m
Djup 3,4 m
Signal JHPR
Reg nr 3196

Skonertskepp (1896-1900)

1856 byggd i Stavanger (K Kaiser)
1898 mars inköpt till Brantevik (Lars Nilsson) från Stavanger (H Svensson) för 4.500:-
1900 såld t Mörtö, Häversö skn (Anders Fröberg)
1909 samma hemort, ny ägare: skeppare Erik Söderlund
1911 14 okt strandade i disigt väder på sydsidan av Amager. Påföljande dag flottaget sedan en del av lasten lossats
samma år nov inköpt av Magnus Olsson, Råå för 775:-, bogserat till Råå för upphuggning

Befälhavare: Jöns Olsson
1898-1900

RUDOLF

73 ton regton
Längd 22,8 m
Bredd 5,7 m
Djup 2,5 m
Signal HBTM
Reg nr 1898

Skonert (1883-1890)

1868 byggd i Oskarshamn för rederi på samma ort (E Maurin)
1872 såld t Helsingborg (N P Nyborg)
1877 såld t Cimbrishamn (Handl S A Bengtsson)
1887 inköpt t Brantevik (Kvarnegaren Nils Tufvesson)
1891 Såld t Oscarshamn (Svarfvaren Johan P Andersson)
1896 såld t Västervik (Handl A E H Ängqvist)
1900 såld t Dagsbo (Godsegaren Carl J Thunblad)
1902 förändrad till pråm

Befälhavare: Nils Nilsson
1883-1887
Tufve Nilsson
1887-1890

RUDOLF

427 ton regton
Längd 43,9 m
Bredd 9,9 m
Djup 3,9 m
Signal JNSG
Reg nr 4279

Skonertskepp (1913-1914)

1884 byggt i Moss Glen, N Brunswick (Kings Co) för G Merrit, St John N B döpt t MERRIT, senare redad av R O´Brien på samma ort
1895 kondemnerad efter haveri, såld till Camogli, Italien (firman Valle A & P Mortola, Genua) döpt t WALTER G
1904 maj inköpt t Lerberget (Johannes Andersson) omdöpt t RUDOLF
1912 såld t Helsingborg (Anders Petter Horndahl)
1913 inköpt t Brantevik (Anton Andersson Sjödin) f 15.000:-
1914 feb såld t Björkö, Finland (agronom Adolf Piispanen) för 18.000:-
Slutliga ödet okänt

Befälhavare: Alfred Bergqvist
1913-1914

RUTH

150 ton regton
Längd 31,9 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,2 m
Signal KFCB
Reg nr 6970

Skonert (1923-1932)

1890 byggd i Odense (N E Hansen) för rederi i Troense (Jørgen Nielsen)
1917 såld t Rederiet Lillebält A/S, Fredricia
1922 nov inköpt t Brantevik (Johan Jönsson)
1832 mars såld t Blidö (B D Söderman, Norröra)
1933 försedd med motor
1934 23 okt förlist i hårt väder 1 distmin V Norrskärs fyr

Befälhavare: Per Nilsson
1923-1932

RUTH

150 ton regton
Längd 31,9 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,2 m
Signal KFCB
Reg nr 6970

Skonert (1923-1932)

1890 byggd i Odense (N E Hansen) för rederi i Troense (Jørgen Nielsen)
1917 såld t Rederiet Lillebält A/S, Fredricia
1922 nov inköpt t Brantevik (Johan Jönsson)
1832 mars såld t Blidö (B D Söderman, Norröra)
1933 försedd med motor
1934 23 okt förlist i hårt väder 1 distmin V Norrskärs fyr

Befälhavare: Per Nilsson
1923-1932

 

Skeppslistor

  • Förklaringar
    • Småjakter
    • Segelfartyg A
    • Segelfartyg B
    • Segelfartyg C,D
    • Segelfartyg E
    • Segelfartyg F, G
    • Segelfartyg H,I
    • Segelfartyg J, K
    • Segelfartyg L, M
    • Segelfartyg N, O
    • Segelfartyg P, Q, R
    • Segelfartyg S
    • Segelfartyg T, U, V, W
    • Segelfartyg Y – Ö
    • Maskindrivna fartyg

Allt material Copyright © 2025 Branteviks Maritima Museum ·· Design Carsten Lührs··Log in